poniedziałek, 4 maja 2009

Jestem kobietą



Autor: Piotr Gajda

W ubiegłym roku w moim rodzinnym mieście odbyła się jubileuszowa XXV edycja Ogólnopolskiego Turnieju Jednego Wiersza „Kobieta”. Ogłaszając konkurs po raz pierwszy w 1979 roku organizatorzy mieli na celu nie tylko propagowanie poezji, stworzenie możliwości zadebiutowania młodym twórcom, ale przede wszystkim uczczenie patronki Miejskiej Biblioteki Publicznej w Tomaszowie Mazowieckim – Teresy Gabrysiewicz-Krzysztofikowej, tomaszowskiej poetki i pisarki, autorki „Przędzenia jeziora”. Dla mnie osobiście to ważny konkurs. W 2002 roku zostałem jego głównym laureatem i to był impuls, dzięki któremu narodziłem się ponownie jako poeta, o czym krótko pisałem tutaj. W ciągu 25 lat jego istnienia jego laureatami zostali lub otrzymali w nim wyróżnienia m.in. Piotr Macierzyński, Ela Galoch, Mariusz Jacek Rokita, Wiesław Przybyła, Anna Piliszewska, Mariusz Cezary Kosmala i wielu innych. W jego jury zasiadali dr Henryk Pustkowski, Rafał Orlewski i (zmarły w ubiegłym roku) prof. dr hab. Jerzy Poradecki. W jubileuszowej XXV edycji miałem przyjemność uczestniczyć w obradach jury pod przewodnictwem pana profesora (był maniakalnym zbieraczem płyt z muzyką poważną – ja z rockiem, więc momentalnie znaleźliśmy wspólną płaszczyznę porozumienia). Warto wspomnieć, że MBP to także wydawca poezji i współwydawca debiutów Krzysztofa Kleszcza i mojego, a także antologii wierszy nagrodzonych w „Kobiecie” w latach 1994-2005 i 2006-2008. (szczegóły: tutaj)
Regulamin XXVI edycji znajduje się tutaj.

2 komentarze:

  1. Miło wspominam ubiegłoroczny finał konkursu w tamten upalny dzień majowy. Pozdrowienia.

    OdpowiedzUsuń
  2. Natalia Zalesińska9 maja 2009 13:00

    Również miło wspominam ubiegłoroczny konkurs,
    zostały też w pamięci "niebieskie źródła" ( magiczne miejsce). Szkoda, że w tym roku nie
    spotkałam się z Wami w Szopienicach, ale byłam wtedy na drugim końcu Polski, można powiedzieć
    dzięki p. Cezaremu Kosmali od którego dostałam
    oryginalne, muzyczne "Sequel".

    Pozdrawiam serdecznie zaczytana w "Hostelu" - świetny tomik :)

    Natalia Zalesińska(otulona)

    OdpowiedzUsuń