poniedziałek, 14 marca 2016

Książki zgłoszone do Silesiusa i Orfeusza

 

Jurorzy: Andrzej Zawada, Grzegorz Jankowicz, Karol Maliszewski, Adam Poprawa, Tadeusz Sławek, Justyna Sobolewska i Piotr Śliwiński oceniać będzie 162 książki zgłoszone do Wrocławskiej Nagrody Poetyckiej Silesius.
Oto ich lista:
(za silesius.wroclaw.pl)


1. Andała Mateusz, „Światło w lodówce” /Staromiejski Dom Kultury/ DEBIUT
2. Betcher Oliwia, „Poza” /Zaułek Wydawniczy Pomyłka/ DEBIUT
3. Bajer Grażyna, „Zrozumieć życie” /Wydawnictwo MaMiKo/
4. Barański Piotr, „Nocne południe” /Wydawnictwo MaMiKo/
5. Bartoszewski Leszek, „Circulo Mortis” /Grupa Wydawnicza Harmonia/ DEBIUT
6. Bira Szymon, „3,5” /Stowarzyszenie Żywych Poetów/
7. Bieleń Krzysztof, „Błystki wahadłowe” /Wydawnictwo MaMiKo/
8. Boba-Dyga Bożena, „Koniec sezonu” /Wydawnictwo Nisza/
9. Bies Marcin, „Renowacja zbytków” /Instytut Mikołowski/
10. Bartczak Kacper, „Wiersze organiczne” /Stowarzyszenie Pisarzy Oddział Łódź/
11. Bielska Magdalena, „Czarna wyspa” /WBPiCAK w Poznaniu/
12. Brzoska Wojciech, „W każdym momencie, na przyjście i odejście” /WBPiCAK w Poznaniu/
13. Byrdy Bartłomiej, „antyBlogia” /Wydawnictwo Miniatura/
14. Ciesielski Roman, „Rośnie we mnie” /Stowarzyszenie Pruszcza Gdańskiego i Okolicznych Gmin/
15. Coryell Andrzej, „Niewierność nad wiernościami” /Oficyna Wydawnicza Atut/
16. Czarkowski Patryk, „Precyzja roślin” /Wydawnictwo Universitas/ DEBIUT
17. Czaja Michał, „Sfory” /WBPiCAK w Poznaniu/
18. Dobkowska Małgorzata, „Przełęcze” /Książnica Podlaska/
19. Dudzińska Łucja, „OB.-krew i woda” /Fundacja Centrum Rozwoju Kultury i Edukacji/
20. Fajfer Zenon, „Widok z głębokiej wieży” /Wydawnictwo FORMA/
21. Fetlińska Katarzyna, „Sekstaśmy” /Biuro Literackie/
22. Foks Darek, „Historia poezji polskiej dla drwali” /Wydawnictwo Raymond Q./
23. Foks Darek, „Tablet taty” /Biuro Literackie/
24. Gutorow Jacek, „Kartki” /Wydawnictwo EMG/
25. Graczyk Karol, „przełomy” /Instytut Mikołowski/
26. Gruszka-Zych Barbara, „Przyrząd do uzdatniania wody” /Wydawnictwo Astrum/
27. Grzesiak Katarzyna, „Wzajemność” /Stowarzyszenie Pisarzy Polskich Oddział Kraków/
28. Honek Urszula, „Sporysz” /WBPiCAK w Poznaniu/
29. Herman Agnieszka, „jesienią najtrudniej iść środkiem dnia” /Wydawnictwo Nowy Świat/
30. Hebes Tamara, „Błąd paralaksy” /Wydawnictwo MaMiKo/
31. Jarniewicz Jerzy, „Woda na Marsie” /Biuro Literackie/
32. Jarosz Łukasz, „Kardonia i Faber” /Biuro Literackie/
33. Janota Grażyna, „Stany skupienia” /Mysłowicki Ośrodek Kultury/ DEBIUT
34. Janczak Hanna, „lekki chłód” /Wydawnictwo Igloo/
35. Jaworka Hanna Maria, „Portfolio” /Wydawnictwo MaMiKo/
36. Jocher Waldemar, „Przetrwalnik” /Hub Wydawniczy Rozdzielczość Chleba/
37. Jaremin Bogdan, „Pracownia czasu” /Towarzystwo Przyjaciół Sopotu/
38. Jurkowski Stefan, „Pamiątka po nieobecności” /Zaułek Wydawniczy Pomyłka/
39. Jastrzębska Maria, „Cedry z Walpole Park” /Stowarzyszenie Żywych Poetów/
40. Koman Dorota, „Maszyna do czytania” /Wydawnictwo Iskry/
41. Kass Wojciech, „Przestwór. Godziny” /Towarzystwo Przyjaciół Sopotu/
42. Krzyżanowska-Nastulczyk Krystyna, „I włos ma swój cień” /Urząd Miejski w Bielsku Białej/
43. Kijonka Tadeusza, „Słowo w słowo” /Instytut Mikołowski/
44. Kędzior Krzysztof, „Kolory agonii” /Wydawnictwo Miniatura/
45. Kopkiewicz Aldona, „Sierpień: /Wydawnictwo LOKATOR 2015/ DEBIUT
46. Kołodziejski Marek, „Kontrakt” /Stowarzyszenie Żywych Poetów/
47. Karasek Krzysztof, „Wiedza radosna” /Instytut Mikołowski/
48. Kociuba Grzegorz, „osady” /Instytut Mikołowski/
49. Kremza Arkadiusz, „Sterownia” /Instytut Mikołowski/
50. Kowalska Anna Maria, „Lekcje z dzieciństwa” /Wydawnictwo Anagram/ DEBIUT
51. Kania Robert, „39 haiku” /Wydawnictwo Kontekst/
52. Krzesicka Magdalena, „Samba codzienna” / Wydawnictwo Nowy Świat/ DEBIUT
53. Kornhauser Jakub, „Drożdżownia” /WBPiCAK w Poznaniu/
54. Klicka Barbara, „Nice” /WBPiCAK w Poznaniu/
55. Kusion Mariusz, „Zarządzanie zasobami emocjonalnymi” /Grupa Literyczna Na Krechę/ DEBIUT
56. Kuczera-Chachulska Bernadetta, „Jeszcze bardziej na pewno” /Wydawnictwo Uniwersytetu Kardynała Stefana Wyszyńskiego/
57. Klary Beata Patrycja, „Obiekty totemiczne” /Zaułek Wydawniczy Pomyłka/
58. Konstrat Bartosz, „Własny holocaust” /Teatr Mały w Tychach/
59. Kwiatkowski Grzegorz, „Spalanie” /Biuro Literackie/
60. Latawiec Bogusława, „Zmowy” /Wydawnictwo FORMA/
61. Lipska Ewa, „Czytnik linii papilarnych” /Wydawnictwo Literackie/
62. Ładomirska Irena, „Mistyfikacje” /Wydawnictwo Miniatura/
63. Łączkowski Damian Tomasz, „Zamazany dyliżans słów” /Wydawnictwo Aspektspress/ DEBIUT
64. Łysakowski Jakub, „Pieśń o kacie. Księga pierwsza” /Wydawnictwo Jakub Łysakowski/
65. Majzel Bartłomiej, „Terror” /WBPiCAK w Poznaniu/
66. Matywiecki Piotr, „Którędy na zawsze” /Wydawnictwo Literackie/
67. Mestwin Fac Andrzej, „Rodzaj męski dokonany” /Oficyna Wydawnicza Tysiąclecia/
68. Mueller Joanna, „intima thule” /Biuro Literackie/
69. Marcinkiewicz Paweł, „Majtki w górę, majtki w dół” /Stowarzyszenie Pisarzy Oddział Łódź/
70. Mularczyk Andrzej, „Ody” /Wydawnictwo Miniatura/
71. Mazurkiewicz Wiktor, „Hrabianka Truszkowska” /Wydawca Wiktor Mazurkiewicz/
72. Malina Jadwiga, „Tu” /Stowarzyszenie Pisarzy Polskich Oddział Kraków/
73. Michalska Elżbieta, „Za stodołą” /Fundacja Sąsiedzi/
74. Moraczewska Eliza, „Chiaroscuro” /Zaułek Wydawniczy Pomyłka/ DEBIUT
75. Mich Krzysztof, „kamień przewiązany trawą” /Zaułek Wydawniczy Pomyłka/ DEBIUT
76. Maur Piotr, „Po papierosy i z powrotem” /Galeria Sztuki Współczesnej BWA w Olkuszu/
77. Musiał Elżbieta, „Mówię pochyloną cambrią” /Wydawnictwo Nowy Świat/
78. Müldner- Nieckowski Piotr, „Schody” /Oficyna Wydawnicza Volumen/
79. Nawrot Jolanta, „Płonące główki, stygnące stópki” /WBPiCAK w Poznaniu/
80. Nowaczewski Artur, „Kutabuk” /Towarzystwo Przyjaciół Sopotu/
81. Nowosielski Kazimierz, „Przykładanie ręki” /Towarzystwo Przyjaciół Sopotu/
82. Nowicka Bronka, „nakarmić kamień” /Biuro Literackie/ DEBIUT
83. Oparek Joanna, „berlin porn” /WBPiCAK w Poznaniu/
84. Ostrowska Eda, „Edessy” /Wydawnictwo Episteme/
85. Olejarz Ewa, „Milczenie placu zabaw” /Towarzystwo Przyjaciół Sopotu/
86. Olejarz Ewa, „Pfu” /Fundacja Duży Format/ DEBIUT
87. Paulewicz Iwona ,,Ciiichooo… miłość się rodzi’’/Wydawnictwo Paulewicz/
88. Przybyła Piotr, „Apokalipsa. After party” /Stowarzyszenie Pisarzy Oddział Łódź/ DEBIUT
89. Parma Ewa, „Córka Victora H.” /Miejska Biblioteka Publiczna w Mikołowie/
90. Pióro Tadeusz, „Powązki” /Biuro Literackie/
91. Podgórnik Marta, „Zawsze” /Biuro Literackie/
92. Plutowicz Jerzy, „Jesień 2014” /Fundacja Sąsiedzi/
93. Płusa Kacper, „wiersze na żółtym papierze” /Miejska Biblioteka Publiczna w Świdnicy/
94. Pasewicz Edward, „Och, Mitochondria” /Wydawnictwo EMG/
95. Podejma-Eloyanne Yolanda, „Zapisane najgłębiej” /Wydawnictwo MaMiKo/
96. Pranke Michał, „b” /Stowarzyszenie Pisarzy Oddział Łódź/ DEBIUT
97. Prejs Bogdan, „biernik” /Instytut Mikołowski/
98. Paruszewski Przemysław, „Człowiek współczesny pies liryczny” /Wydawnictwo Pokątne/
99. Piątek Piotr, „Cały ten tłum” /Wydawnictwo MaMiKo/
100. Ropczyński Mariusz, „Bez rezerwacji” /Wydawnictwo MaMiKo/
101. Rolando Bianka, „Łęgi” /WBPiCAK w Poznaniu/
102. Roszak Joanna, „Tego dnia” /WBPiCAK w Poznaniu/
103. Rutkowski Rafał, „Chodzę spać do rzeki” /Zeszyty Poetyckie/ DEBIUT
104. Rutkowski Jan Stanisław, „Kolekcjoner chwil” /Wydawnictwo Poligraf/
105. Rybiński Piotr, „Miłość w platynowym kolorze” /Wydawnictwo KryWaj/
106. Rodzewicz Krystyna, „Indeks szczęścia” /Wydawnictwo Hogben/ DEBIUT
107. Rytka Krzysztof, „Zapiski w brulionie” /Wydawnictwo MaMiKo/
108. Sendecki Marcin, „Lamety” /Biuro Literackie/
109. Słomczyński Szymon, „Dwupłat” /Biuro Literackie/
110. Sosnowski Andrzej, „Dom ran” /Biuro Literackie/
111. Suwała Iwona, „Bardziej naga” /Wydawnictwo Arka / DEBIUT
112. Syska Agnieszka, „Abecadło strzegło” /Zaułek Wydawniczy Pomyłka/
113. Słowik Aleksandra, „Czuwanie przy zwłokach” /Zaułek Wydawniczy Pomyłka/
114. Strządała Jan, „Koraliki” /Wydawnictwo Arka/
115. Sonnenberg Ewa, „Hologramy” /WBPiCAK w Poznaniu/
116. Sutarski Konrad, „Jakkolwiek już późno” /Towarzystwo Przyjaciół Sopotu/
117. Szaruga Leszek, „Fluktacja kwantowa” /Towarzystwo Przyjaciół Sopotu/
118. Szymańska Adriana, „Złoty dzięcioł” /Towarzystwo Przyjaciół Sopotu/
119. Starkowska Joanna, „Ballada o wyrzynarce” /Zaułek Wydawniczy Pomyłka/ DEBIUT
120. Sajkowski Jakub, „Google Translator” /Stowarzyszenie Pisarzy Oddział Łódź/
121. Sawa Damian, „Moja wina” /Wydawnictwo MaMiKo/
122. Sawicki Bartosz, „Stan alfa” /Wydawnictwo MaMiKo/
123. Sidorek Mateusz, „21” /Wydawnictwo Image Montage/
124. Suchanek Jerzy, „Wduszenie” /Instytut Mikołowski/
125. Szychowiak Mirosława, „Gustaw znikąd” /Zaułek Wydawniczy Pomyłka/
126. Stempel Karina, „Rok Drewnianego Konia” /Wydawnictwo Amaltea/ DEBIUT
127. Sobeczko Leszek, „Nieautoryzowane” /Wydawnictwo MaMiKo/
128. Sobolczyk Piotr, „100% ARABICA/chNOISEry” /Uniwersytet Mikołaja Kopernika wToruniu/
129. Szumiata Wiktoria Marzena, „Pod wiatr” /Grupa Literyczna Na Krechę/ DEBIUT
130. Świetlicki Marcin, „Delta Dietla” /Wydawnictwo EMG/
131. Świerad Marek, „Ferment” /Wydawnictwo Bel-druk/
132. Świtaj Anna, „Ogród ciszy” /Wydawnictwo MaMiKo/
133. Tchoń Maksymilian, „http” /Wydawnictwo MaMiKo/
134. Titkow Tomasz, „Godzina Złego” /Wydawnictwo Miniatura/
135. Tański Paweł, „Spod siódmego żebra” /Wydawnictwo FORMA/
136. Tyczyna Stefan, „Pomiędzy nami…” /Wydawnictwo Poligraf/
137. Tomicki Grzegorz, „Pocztówki legnickie” /Wydawnictwo FA-art./
138. Tenczyk Piotr, „Poemat o czasie przeżytym” /Zaułek Wydawniczy Pomyłka/
139. Umiastowska Mira, „Świat za burtą II Ryba nie ma okien” /Wydawca Mira Umiastowska/
140. Umiastowska Mira, „Świat za burtą III Bezpieczeństwo Małgorzaty” /Wydawca Mira Umiastowska/
141. Wrona Aleksandra, „Falochron” /Stowarzyszenie Żywych Poetów/
142. Waga Adam, „Samosiew” /Wydawnictwo Literackie/
143. Wiśniewski Radosław, „Inne bluesy” /Galeria Sztuki Współczesnej BWA w Olkuszu/
144. Wiedemann Adam, „Karpie“ /Uniwersytet Mikołaja Kopernika wToruniu/
145. Withkacy Zaborniak, „Chiaroscuro” /Fundacja Duży Format/
146. Wiatrowska Krystyna, „newralgion” /Fundacja Duży Format/
147. Wróblewski Grzegorz, „Namiestnik” /Stowarzyszenie Pisarzy Oddział Łódź/
148. Wolniak Zbożydarzyc Henryk, „Ja godzinki odrodziwe” /Wydawnictwo Miniatura/
149. Wróblewski Grzegorz, „Kosmonauci” /Biuro Literackie/
150. Waligórski Miłosz, „32 ślady ku” /Wydawnictwo FORMA/
151. Wolak Lesław, „Ślady i cienie” /Wydawnictwo Poligrafia Ad Rem/
152. Wit Ernest, „Gorzki wiatr. Sto haiku-Bitter wind.One hundred haiku” /Wydawnictwo Kontekst/
153. Wierzchucka Anna Maria, „Włókien pełna” /Strzeliński Ośrodek Kultury/ DEBIUT
154. Wojciechowska Magdalena Joanna, „Nieskończoność M.Yśli” /Wydawnictwo MaMiKo/
155. Zalesiński Jarosław, „Wiersze ostateczne” /Wydawnictwo „Tytuł”/
156. Zimny Patryk, „Mantry” /Oficyna Wydawnicza Tysiąclecia/
157. Zawadka Michał, „Galeria bajek. Wiersze czytane obrazem” /Wydawnictwo Mind & Dream/
158. Zechenter-Spławińska Elżbieta, „Notatki i sny” /Stowarzyszenie Pisarzy Polskich Oddział Kraków/
159. Zegadło Marcin, „Hermann Brunner i jego rzeźnia” /Wydawnictwo FORMA/
160. Zabłocki Michał, „Koleżanki mojej żony czyli błogostan _02” /Wydawnictwo Czuły Barbarzyńca Press/
161. Znamierowska Maria, „Czeski jedwab” /Pracownia Wydawnicza EIKON/ DEBIUT
162. Żyburtowicz Dominik Piotr, „Żaglowce” /WBPiCAK w Poznaniu/

 

199 książek zgłoszono do Nagrody Orfeusz. Jury w składzie: Tomasz Burek, Janusz Drzewucki, Antoni Libera, Bronisław Maj, Jarosław Ławski najpierw nominuje 20 książek (11 maja), potem wyłowi finałową piątkę (10. czerwca) i wreszcie przyzna Nagrodę Orfeusz i Orfeusz Mazurski (2 lipca).

1 Arabudzki Michał, Purpurowe lustra, Miniatura, Kraków 2015
2 Bajer Grażyna, Zrozumieć życie, Mamiko, Nowa Ruda 2015
3 Baran Józef, Szczęście w czapce niewidce i 99 nowych wierszy, Wydawnictwo Zysk i S-ka, Poznań 2015
4 Baraniecka Dominika, Geometria i baśnie, Towarzystwo Działań Twórczych „Talent” w Białymstoku, Białystok 2015
5 Barański Piotr, Nocne południe, Mamiko, Nowa Ruda 2015
6 Barański Krzysztof J., Kamień rzucony w echo, Agapress 2015
7 Baron Jan, Układ scalony, Samorządowa Agencja Promocji i Kultury w Szczecinku, Szczecinek 2015
8 Bartczak Kacper, Wiersze organiczne, Dom Literatury w Łodzi, Łódź 2015
9 Bąk Roman, Soki, Biblioteka „Toposu”, Sopot 2015
10 Betcher Oliwia, Poza, Zaułek Wydawniczy Pomyłka, Szczecin 2015
11 Bieleń Krzysztof, Błystki wahadłowe, Mamiko, Nowa Ruda 2015
12 Bielska Magdalena, Czarna wyspa, WBPiCAK, Poznań 2015
13 Bira Szymon, 3,5, K.I.T Stowarzyszenie Żywych Poetów, Brzeg 2015
14 Boba – Dyga Bożena, Koniec sezonu, Wydawnictwo Nisza, Warszawa 2015
15 Borcz Maria, Zbłąkani we mgle, Związek Literatów Polskich Oddział w Gorzowie Wlkp., Gorzów Wielkopolski 2015
16 Borkowski Janusz Ignacy, Gdzie miód, tam i żółć, Wydawnictwo Krukowiak, Osłonki 2015
17 Brzoska Wojciech, W każdym momencie, na przyjście i odejście, WBPiCAK, Poznań 2015
18 Bucała Ewa, Chwila z życia, Olsztyn 2015
19 Buczyński Eligiusz, Duch osobny, Książnica Podlaska i. Łukasza Górnickiego, Białystok 2015
20 Budzbon Franciszek, Licytacja, Wydawnictwo JAMAart, Bydgoszcz 2015
21 Buszman Krzysztof Cezary, Podróż z Aniołem Stróżem. Wybór wierszy, Wydawnictwo Bernardinum, Pelplin 2015
22 Byrdy Bartłomiej, Antybiologia, Wydawnictwo Miniatura, Kraków 2015
23 Chabowska Katarzyna, pod naskórkiem codzienności, Wydawnictwo hogben, Szczecin 2015
24 Ciesielski Roman, Rośnie we mnie, Stowarzyszenie Pruszcza Gd. I Okolicznych Gmin, Pruszcz Gdański 2015
25 Czaja Michał, Sfory, WBPiCAK, Poznań 2015
26 Danowska Zuzanna Maria, Niesnaski, Towarzystwo Działań Twórczych „Talent” w Białymstoku, Białystok 2015
27 Dobkowska Małgorzata, Przełęcze, Książnica Podlaska i. Łukasza Górnickiego, Białystok 2015
28 Dudek Anna, Dotknąć nieba, Miejska Biblioteka Publiczna w Kaletach, Kalety 2015
29 Dudzińska Łucja, OB.- krew i woda, Grupa Literyczna Na Krechę, Fundacja dla Rozwoju Kultury i Edukacji, Poznań 2015
30 Dumka Dobrosława, Sekundy występne, Oficyna Drukarska Paweł Winiarski, Pabianice 2015
31 Fac Andrzej Mestwin, Rodzaj męski dokonany, Oficyna Wydawnicza Tysiąclecia, Gdańsk 2015
32 Fajfer Zenon, Widok z głębokiej wieży, Wydawnictwo Forma. Fundacja Literatury imienia Henryka Berezy, Szczecin, Bezrzecze 2015
33 Feszak Robert, Wnętrza gór, Miasto Radomsko, Radomsko 2015
34 Fetlińska Katarzyna, Sekstaśmy, Biuro Literackie, Wrocław 2015
35 Foks Darek, Tablet taty, Biuro Literackie, Wrocław 2015
36 Gawłowski Wojciech, Różo szronu, Republika Ostrowska, Ostrów Wielkopolski 2015
37 Goluda „MarGoth” Gośka, Otwórz oczy, Wydawnictwo hogben, Szczecin 2015
38 Gondek Katarzyna, Splątania, Wydawnictwo Forma, Szczecin, Bezrzecze 2015
39 Gruszka – Zych Barbara, Przyrząd do uzdatniania wody, Wydawnictwo Astrum, Wrocław 2015
40 Grzesiak Katarzyna, Wzajemność, Stowarzyszenie Pisarzy Polskich Oddział Kraków, Kraków 2015
41 Grzmot – Bilski Grzegorz J., Przebóstwienie, Galeria Autorska, Bydgoszcz 2015
42 Gudel Krystyna, Stąd, Wydawnictwo BUK, Białystok 2015
43 Hebes Tamara, Błąd paralaksy, Mamiko, Nowa Ruda 2015
44 Honek Urszula, Sporysz, WBPiCAK, Poznań 2015
45 Jahnz Zbigniew, Zapętlenia, Wydawnictwo hogben, Szczecin 2015
46 Jakubowski Jarosław, Światło w lesie, Galeria Autorska, Bydgoszcz 2015
47 Janota Grażyna, Stany skupienia, Mysłowicki Ośrodek Kultury, 2015
48 Januszewska Małgorzata, Slajdy z kucykami, Ludowa Spółdzielnia Wydawnicza, Warszawa 2015
49 Jaremin Bogdan, Pracownia czasu, Biblioteka „Toposu”, Sopot 2015
50 Jarniewicz Jerzy, Woda na Marsie, Biuro Literackie, Wrocław 2015
51 Jarosz Łukasz, Kardonia i Faber, Biuro Literackie, Wrocław 2015
52 Jastrzębska Maria, Cedry z Walpole Park. The Cedars of Walpole Park, K.I.T Stowarzyszenie Żywych Poetów, Brzeg 2015
53 Jaśkowiak Jadwiga, Obrazy w szybie, Polihymnia, Lublin 2015
54 Jaworska Hanna Maria, Portfolio, Mamiko, Nowa Ruda 2015
55 Jocher Waldemar, Przetrwalnik, Hub Wydawniczy Rozdzielczość Chleba, Internet/ Kraków 2015
56 Jurkowski Stefan, Pamiątka po nieobecności, Zaułek Wydawniczy Pomyłka, Szczecin 2015
57 Juszkiewicz Jacek, Do Hioba, Książnica Podlaska i. Łukasza Górnickiego, Białystok 2015
58 Kacprowicz Tomasz, Tryptyk ludzki, Adsmedia 2015
59 Kaczmarzyk Julia, Poezja mej duszy, Wydawnictwo św. Macieja Apostoła, Lubliniec 2015
60 Kalisz Krzysztof, Władza łąki, Miejski Ośrodek Kultury, Piotrków Trybunalski 2015
61 Kamać Filip, Liryki alpejskie. Królestwo Miłości. Requiem. Trójca Święta., Warszawa 2015
62 Kania Robert, 39 haiku, Wydawnictwo Kontekst, Poznań 2015
63 Karpiński Wojciech, Drugi brzeg, Książnica Podlaska im. Łukasza Górnickiego, Białystok 2015 

64 Kawałko Marian Janusz, Biały Kruk, Wydawnictwo VEDA, Warszawa 2015
65 Klary Beata Patrycja, Obiekty totemiczne, Zaułek Wydawniczy Pomyłka, Szczecin 2015
66 Klepacki Ryszard, Zachmurzenia i przejaśnienia, Wydawnictwo PRYMAT, Białystok 2015
67 Klicka Barbara, Nice, WBPiCAK, Poznań 2015
68 Kołodziejski Marek, Kontrakt, K.I.T Stowarzyszenie Żywych Poetów, Brzeg 2015
69 Koman Dorota, Maszyna do czytania, Wydawnictwo Iskry, Warszawa 2015
70 Konstrat Bartosz, Własny holokaust, Teatr Mały, Tychy 2015
71 Kornhauser Jakub, Drożdżownia, WBPiCAK, Poznań 2015
72 Kowalska Anna Maria, Lekcje z dzieciństwa, Wydawnictwo ANAGRAM, Warszawa 2015
73 Krankowska Elżbieta, Poetycka fermata, Wydawnictwo św. Macieja Apostoła, Lubliniec 2015
74 Kraszewski Dawid, Wiersze na porost brody, Stowarzyszenie Pisarzy Polskich Oddział Olsztyn, Olsztyn 2015
75 Kruk Erwin, Nieobecność, Stowarzyszenie Pisarzy Polskich Oddział Olsztyn, Olsztyn 2015
76 Krzesicka Magdalena, Samba codzienna, Wydawnictwo Nowy Świat, Warszawa 2015
77 Krzyżan Maciej, Poezja (nie)hermetyczna i podobne rytmy, czyli idąc dalej, Galeria Autorska, Bydgoszcz 2015
78 Kulisiewicz Małgorzata, Inni Bogowie, Wydawnictwo SIGNO, Kraków 2015
79 Kusion Mariusz S., Zarządzanie zasobami emocjonalnymi, Grupa Literyczna Na Krechę, Fundacja dla Rozwoju Kultury i Edukacji, Poznań 2015
80 Kwiatkowski Grzegorz, Spalanie, Biuro Literackie, Wrocław 2015
81 Lach – Ceraszyński Zenon, piąte koło u słowa, Wydawnictwo hogben, Szczecin 2015
82 Lars Krystyna, Proste wiersze o szczęściu, Wydawnictwo TYTUŁ, Gdańsk 2015
83 Latawiec Bogusława, Zmowy, Wydawnictwo Forma. Fundacja Literatury imienia Henryka Berezy, Szczecin, Bezrzecze 2015
84 Linek Agata, Szept pumy, Stalowa Wola 2015
85 Lipska Ewa, Czytnik linii papilarnych, Wydawnictwo Literackie 2015
86 Majzel Bartłomiej, Terror, WBPiCAK, Poznań 2015
87 Majzel Tomasz, Tereny Echa Tropy, Wydawnictwo Forma, Szczecin, Bezrzecze 2015
88 Malesa – Boniecki Witold, Jesień we Florencji, PIKiM, Rzeszów 2015
89 Malina Jadwiga, TU, Stowarzyszenie Pisarzy Polskich Oddział Kraków, Kraków 2015
90 Marcinkiewicz Paweł, Majtki w górę, majtki w dół, Dom Literatury w Łodzi, Łódź 2015
91 Matywiecki Piotr, Którędy na zawsze, Wydawnictwo Literackie 2015
92 Maur Piotr, Po papierosy i z powrotem, Biblioteka Galerii Literackiej przy GSW BWA w Olkuszu, Olkusz 2015
93 Mich Krzysztof, Kamień przewiązany trawą, Zaułek Wydawniczy Pomyłka, Szczecin 2015
94 Michalska Elżbieta, Za stodołą, Fundacja Sąsiedzi, Białystok 2015
95 Mikołajewski Tadeusz, Nasz Świat jest doskonały, Łódź 2015
96 Mitzner Piotr, Wybiór, Warszawa 2015
97 Moraczewska Eliza, Chiaroscuro, Zaułek Wydawniczy Pomyłka, Szczecin 2015
98 Mueller Joanna, Intima thule, Biuro Literackie, Wrocław 2015
99 Mularczyk Andrzej Jakub, Ody, Wydawnictwo Miniatura, Kraków 2015
100 Musiał Elżbieta, Mówię pochyloną cambrią, Wydawnictwo Nowy Świat, Warszawa 2015
101 Nawrot Jolanta, Płynące główki, stygnące stópki, WBPiCAK, Poznań 2015
102 Nicpan Łukasz, Ostatnie dni lata, Wydawnictwo VEDA, Warszawa 2015
103 Nowaczewski Artur, Kutabuk, Biblioteka „Toposu”, Sopot 2015
104 Nowak Damian Dawid, Pożegnania, Warszawska Firma Wydawnicza, Warszawa 2015
105 Nowicka Bronka, Nakarmić kamień, Biuro Literackie, Wrocław 2015
106 Nowosielski Kazimierz, Przykładanie ręki, Biblioteka „Toposu”, Sopot 2015
107 Olejarz Ewa, Milczenie placu zabaw, Biblioteka „Toposu”, Sopot 2015
108 Oparek Joanna, Berlin porn, WBPiCAK, Poznań 2015
109 Osewska Janina, Tamto, Fundacja Pogranicze, Sejny 2015
110 Ostafin Dominika, Za łyżkę tlenu, Wydawnictwo i Drukarnia Towarzystwo Słowaków w Polsce, Kraków 2015
111 Ostrowska Eda, Edessy, Stowarzyszenie Pisarzy Polskich Oddział Lubelski, Lublin 2015
112 Palarz Marta, Znaki życia, Sosnowiec 2015
113 Paliga Renata, Osłuchiwania, Fundacja Światło Literatury, Gdańsk 2015
114 Parma Ewa, Córka Victoria H., Miejska Biblioteka Publiczna w Mikołowie, 2015
115 Pączek Tomasz, W poszukiwaniu kwiatu paproci, Wydawnictwo Społeczno – Prawne, Słupsk 2015
116 Piątek Piotr, Cały ten tłum, Mamiko, Nowa Ruda 2015
117 Piliszewska Anna, Gdy zamszowieje ligustr, Miejska i Powiatowa Biblioteka Publiczna im. Stefana Żeromskiego w Będzinie, Będzin 2015
118 Pióro Tadeusz, Powązki, Biuro Literackie, Wrocław 2015
119 Pless Józef, Pro i kontra, Wydawnictwo Nowy Świat, Warszawa 2015
120 Plutowicz Jerzy, Jesień 2014, Fundacja Sąsiedzi, Białystok 2015
121 Płusa Kacper, Wiersze na żółtym papierze, Miejska Biblioteka Publiczna im. Cypriana Kamila Norwida w Świdnicy, Świdnica 2015
122 Podborski Marek J., Abra KadaBrda Bydgoszcz, Wydawnictwo JAMAart, Bydgoszcz 2015
123 Podejma – Eloyanne Yolanda, Zapisane najgłębiej, Mamiko, Nowa Ruda 2015
124 Podgórnik Marta, Zawsze, Wrocław 2015
125 Pranke Michał, b, Dom Literatury w Łodzi, Łódź 2015
126 Przyboś Uta, Prosta, Wydawnictwo Forma. Fundacja Literatury imienia Henryka Berezy, Szczecin, Bezrzecze 2015
127 Przybyła Piotr, Apokalipsa. After party, Dom Literatury w Łodzi, Łódź 2015
128 Puszek – Nowak Ewa, Pięć twarzy Ewy, Warszawska Grupa Wydawnicza, Warszawa 2015
129 Raczyński Adam, Poza tym wszystkim, Wydawnictwo Kwadratura, Łódź 2015
130 Rędziniak Urszula, Jej imię kobieta, Jaskólski Zbigniew – Zakład Usług Poligraficznych, Strzyżów 2015
131 Rodzewicz Krystyna, Indeks Szczęścia, Wydawnictwo hogben, Szczecin 2015
132 Rogowski Jerzy, Nie pamiętam, Oficyna Wydawnicza ASPRA-JR, Warszawa 2015
133 Rogowski Robert, Inna cisza, Związek Literatów Polskich Oddział w Lublinie, Lublin 2015
134 Rolando Bianka, Łęgi, WBPiCAK, Poznań 2015
135 Ropczyński Mariusz, Bez rezerwacji, Mamiko, Nowa Ruda 2015
136 Roszak Joanna, Tego dnia, WBPiCAK, Poznań 2015
137 Rutkowski Jan Stanisław, Kolekcjoner chwil, Wydawnictwo Poligraf, 2015
138 Rutkowski Rafał, Chodzę spać do rzeki, Biblioteka Współczesnej Poezji Polskiej „Zeszyty Poetyckie”, Gniezno 2015
139 Rybiński Piotr, Miłość w platynowym kolorze, KryWaj, Koszalin 2015
140 Rymkiewicz Jarosław Marek, Koniec lata w zdziczałym ogrodzie, Wydawnictwo Sic!, Warszawa 2015.

141 Rytka Krzysztof, Zapiski w brulionie, Mamiko, Nowa Ruda 2015
142 Sajkowski Jakub, Google Translator, Dom Literatury w Łodzi, Łódź 2015
143 Samsel Karol, Prawdziwie noc, Wydawnictwo Forma, Szczecin, Bezrzecze 2015
144 Sawa Damian, Moja wina, Mamiko, Nowa Ruda 2015
145 Sawicki Bartosz, Stan alfa, Mamiko, Nowa Ruda 2015
146 Sendecki Marcin, Lamenty, Biuro Literackie, Wrocław 2015
147 Sikora Konrad, Napisani na ścianach, Wydawnictwo Ruthenus, Krosno 2015
148 Słomczyński Szymon, Dwupłat, Biuro Literackie, Wrocław 2015
149 Słowik Aleksandra, Czuwanie przy zwłokach, Zaułek Wydawniczy Pomyłka, Szczecin 2015
150 Sobeczko Leszek, Nieautoryzowane, Mamiko, Nowa Ruda 2015
151 Sochoń (ks.)  Jan, Sandały i pierścień, Biblioteka „Toposu”, Sopot 2015
152 Sonnenberg Ewa, Hologramy, WBPiCAK, Poznań 2015
153 Sosnowski Andrzej, Dom ran, Biuro Literackie, Wrocław 2015
154 Sowińska Magdalena, Transfuzja białej ciszy, Wydawnictwo hogben, Szczecin 2015
155 Sprengel Katarzyna, Deklaracje węża, Avalon, Kraków 2015
156 Starkowska Joanna, Ballada o wyrzynarce, Zaułek Wydawniczy Pomyłka, Szczecin 2015
157 Stempel Karina, Rok drewnianego konia, Wydawnictwo Amaltea, Wrocław 2015
158 Strządała Jan, Koraliki, Wydawnictwo Arka, 2015
159 Sutarski Konrad, Jakkolwiek już późno, Biblioteka „Toposu”, Sopot 2015
160 Suwała Iwona, Bardziej naga, Wydawnictwo Arka, 2015
161 Syska Agnieszka, Abecadło strzegło, Zaułek Wydawniczy Pomyłka, Szczecin 2015
162 Szaruga Leszek, Fluktuacja kwantowa, Biblioteka „Toposu”, Sopot 2015
163 Szychowiak Mirka, Gustaw znikąd, Zaułek Wydawniczy Pomyłka, Szczecin 2015
164 Szumiata Wiktoria, Pod wiatr, Grupa Literyczna Na Krechę, Fundacja dla Rozwoju Kultury i Edukacji, Poznań 2015
165 Szumilas Gabriel Andrzej, …jestem, ale dokąd?, Warszawa 2015
166 Szymańska Adriana, Złoty dzięcioł, Biblioteka „Toposu”, Sopot 2015
167 Świerad Marek, Ferment, Bel-druk, Tarnów 2015
168 Świtaj Anna, Ogród ciszy, Mamiko, Nowa Ruda 2015
169 Tański Paweł, Spod siódmego nieba, Wydawnictwo Forma. Fundacja Literatury imienia Henryka Berezy, Szczecin, Bezrzecze 2015
170 Taranienko Janusz, Przeszłości, Instytut Filologii Polskiej Uniwersytet w Białymstoku, Białystok 2015
171 Tchoń Maksymilian, http, Mamiko, Nowa Ruda 2015
172 Tchoń Maksymilian, Ars poetica, Wydawnictwo Adam Marszałek, Toruń 2015
173 Tenczyk Piotr, Poemat o czasie przeżytym, Zaułek Wydawniczy Pomyłka, Szczecin 2015
174 Titkow Tomasz, Godzina Złego, Wydawnictwo Miniatura, Kraków 2015
175 Tomsia Teresa, Gdyby to było proste, Biblioteka „Toposu”, Sopot 2015
176 Umiastowska Mira, Świat za burtą II Ryba nie ma okien, Świat za burtą III Bezpieczeństwo Małgorzaty, Warszawa 2015
177 Urbańska Danuta, Drogi, Wojewódzki Ośrodek Animacji Kultury w Białymstoku, Białystok 2015
178 Waga Adam, Samosiew, Wydawnictwo Literackie 2015
179 Waligórski Miłosz, 32 ślady ku, Wydawnictwo Forma. Fundacja Literatury imienia Henryka Berezy, Szczecin, Bezrzecze 2015
180 Waloch Jacek, Jest takie miejsce, Wydawnictwo Miniatura, Kraków 2015
181 Welz Mirosław, Na wzór, na podobieństwo, PIKiM, Rzeszów 2015
182 Wierzbicki Adam Bolesław, Zapiski z wakacji, Wydawnictwo TAWA, Chełm  - Siedliszcze 2015
183 Wiśniewski Radosław, Inne bluesy, Biblioteka Galerii Literackiej przy GSW BWA w Olkuszu, Olkusz 2015
184 Wit Ernest, Gorzki wiatr. Sto haiku – Bitter wind. One hundred haiku, Wydawnictwo Kontekst, Poznań 2015
185 Wojciechowska Magdalena Joanna, nieskończoność Myśli, Mamiko, Nowa Ruda 2015
186 Wolak Lesław, Ślady i cienie, Wydawnictwo – Poligrafia Ad Rem, Jelenia Góra 2015
187 Wrona Aleksandra, Falochroń, K.I.T Stowarzyszenie Żywych Poetów, Brzeg 2015
188 Wroński Szczęsny, Czas rozpocząć, Wydawnictwo i Drukarnia Tercja, Kraków 2015
189 Wróblewski Grzegorz, Kosmonauci, Biuro Literackie, Wrocław 2015
190 Wróblewski Grzegorz, Namiestnik, Dom Literatury w Łodzi, Łódź 2015
191 Wychowaniec Jolanta, Bursztynowy walc, Stowarzyszenie Twórców Kultury Zagłębia Dąbrowskiego w Będzinie, Będzin 2015
192 Wychowaniec Jolanta, Na brzegu filiżanki, Stowarzyszenie Twórców Kultury Zagłębia Dąbrowskiego w Będzinie, Będzin 2015
193 Zabłocki Michał, Koleżanki mojej żony czyli blogostan_02, Poemat & Czuły Barbarzyńca, Warszawa 2015
194 Zalesiński Jarosław, Wiersze ostateczne, Gdańsk 2015
195 Zechenter – Spławińska, Notatki i sny, Stowarzyszenie Pisarzy Polskich Oddział Kraków, Kraków 2015
196 Zegadło Marcin, Hermann Brunner i jego rzeźnia, Wydawnictwo Forma. Fundacja Literatury imienia Henryka Berezy, Szczecin, Bezrzecze 2015
197 Zimnoch Weronika, Ogród Hieronima, Towarzystwo Działań Twórczych „Talent” w Białymstoku, Białystok 2015
198 Zimny Patryk, Mantry, Oficyna Wydawnicza Tysiąclecia, Gdańsk 2015
199 Żyburtowicz Dominik Piotr, Żaglowce, WBPiCAK, Poznań 2015

niedziela, 6 marca 2016

Przez chwilę moja! Och, moja!

LEONARD COHEN "POPULAR PROBLEMS", 2014.


Leonard Cohen nagrał tę płytę mając 80 lat. To niesamowite! Myślałem, że przesłucham dwa razy "Popular Problems" i będzie basta,
tymczasem od kilku utworów nie mogę się uwolnić.
Hej, gdzie te czasy grania na gitarze "Dance Me To The End of Love"? Gdzie liceum - czas płyty Macieja Zembatego? Nawet "Ten News Songs" to już stare dzieje - 15 lat temu!

Tymczasem na nowej płycie już pierwszy utwór jest bardzo dobry: "Slow" - o tym, że "Zawsze lubiłem powoli"... Cohen w swoim stylu - z żeńskimi chórkami w refrenie.
Robi wrażenie - także smutny - z wersem "Wciąż słuchałem tych historii o Cyganach i o Żydach" - "Almost Like the Blues". I choć wiadomo, że te piosenki nie odkrywają Ameryki, że się już je słyszało (może właśnie gdzieś na "Ten New Songs"?), to jest w nich "to coś".
Trzeci utwór "Samson in New Orleans" przynosi piękne kojące smyki, choć piosenka jest o gniewie na Boga, że nie słucha naszych modlitw. Piękny klimat "A Street" tworzą dla odmiany klawisze. W tekście coś z klimatu "Wciąż wojna trwa między biednym i bogatym, wojna między mężczyzną a kobietą", a wszystko zwieńczone puentą o końcu: "The party's over". Cohen dołącza do moich ulubieńców Waitsa, Cave'a, Marka Lanegana i dosiada się do brydża.
W "Did I Ever Love You" najpierw pianino brzmi jak w starej płycie Toma Waitsa "Closing Time", potem Cohen charczy jak Tom i pyta "czy ja cię kiedykolwiek kochałem?" i... nagle jest lekko, wesolutko za sprawą damskiego chórku.

Najpiękniejsza piosenka miłosna? "My Oh My". Wspomnienie odwzajemnionej miłości, tej chwili, w której jest się najbogatszym człowiekiem świata. Sposób w jaki Cohen śpiewa "Held you for a little while / My Oh My Oh My" rozkłada mnie na łopatki. Można zapętlać sobie ten utwór i młodnieć z każdym przesłuchaniem.

Opus magnum - "Nevermind". Jątrząca się rana. Upajanie się porażką jak mądrością. Wojna przegrana, pakt podpisany. Miłość to słodka obojętność - "krew dla mnie, proch dla ciebie", "serce jest rojem much". Cohen cedzi te słowa jakby strzepywał popiół z papierosa. Jakby wybaczał, jakby brał na siebie winę, jakby w samych skarpetkach wychodził z pałacu. Ten żałobny kobiecy lament - brzmi absolutnie genialnie. "Jakoś to zniosę, mniejsza o to, nieważne". Piękny utwór - słuchałem go już milion razy.

Dalej jeszcze biblijna metaforyka w kunsztownym "Born in Chains"... Cohen brzmi tu jak kaznodzieja, gdy rzuca: "Word of words and the measure of all measures"...  A na koniec jest po prostu uroczo. "Sprawiłaś, że śpiewam / Mimo, że ponuro jest".

poniedziałek, 29 lutego 2016

Nagroda im. Adama Włodka dla Marcina Orlińskiego

Fundacja Wisławy Szymborskiej postanowiła przyznać Nagrodę im. Adama Włodka za rok 2015 poecie Marcinowi Orlińskiemu na napisanie tomu wierszy o roboczym tytule „Państwo środka”. Zgodnie z regulaminem - nagrodę stanowi stypendium na realizację nagrodzonego projektu.

Marcin Orliński (ur. 1980) – poeta, prozaik, krytyk literacki. Wydał tomy wierszy Mumu humu (Kraków 2006), Parada drezyn (Łódź 2010), Drzazgi i śmiech (Poznań 2010), Tętno (Łódź 2014), zbiór krótkich utworów prozatorskich Zabiegi (Poznań 2014) oraz książkę krytycznoliteracką Płynne przejścia (Mikołów 2011). Publikował m. in. w „Gazecie Wyborczej”, „Rzeczpospolitej”, „Newsweeku”, „Tygodniku Powszechnym” i „Twórczości”. Redagował rubrykę poetycką w „Przekroju” i serię wydawniczą Biblioteka Debiutów przy „Zeszytach Poetyckich”. Jego wiersze były tłumaczone na języki angielski, niemiecki, francuski, szwedzki, rosyjski i ukraiński. Mieszka i pracuje w Warszawie. Oficjalna strona: www.marcinorlinski.pl.

Nagroda im. Adama Włodka została ustanowiona na mocy testamentu pozostawionego przez Wisławę Szymborską. Nagrodę tę, w formie stypendium, Fundacja przyznaje za projekt na napisanie książki o charakterze literackim, literaturoznawczym lub przygotowanie przekładu. 
Jest to Nagroda dla młodych twórców – pisarzy, poetów, tłumaczy, badaczy i krytyków literackich, którzy nie ukończyli 35 roku życia i opublikowali już wcześniej przynajmniej jedną książkę.

Laureatami I edycji Nagrody im. Adama Włodka zostali Mikołaj Łoziński (na napisanie powieści o roboczym tytule „Rodzina Stramerów”) oraz Miłosz Waligórski (na przygotowanie przekładu antologii poezji serbskiej na język polski „Serce i krew”).

Więcej o Nagrodzie im. Adama Włodka na stronie:

piątek, 19 lutego 2016

Paul żyje

EL VY - "Return to the Moon", 2015.


EL VY to skok w bok wokalisty zespołu The National (jeśli nie ktoś nie zna - to koniecznie nadrobić, bo są wielcy - opisałem płytę "Alligator", ale jeszcze wyżej stawiam "High Violet" i "Trouble With Find Me").
Wspomniany Matt Berninger razem z nieznanym mi bliżej Brentem Knofem stworzył płytę, która skutecznie wciągnęła mnie w swój gitarowo-syntezatorowy dziwny świat. Nie pomnę już ile razy odsłuchałem "Paul is Alive".

Pierwsze wrażenie, że ktoś tu śpiewa tonem szczęściarza, którzy zdrapał w zdrapce milion złotych. Wrażenie misz-maszu, wariactwa, odurzenia świeżym powietrzem, zachwytu słońcem, nowym basenem, trampoliną. Tak jest np. w surrealistycznym utworze tytułowym: "Powrót na Księżyc, umieram." - robię sobie jaja.
W drugim utworze ("I'm The Man to Be") słyszę szaleństwa podobne do pierwszych płyt Becka, jakieś rozmowy telefoniczne, niecenzuralne słowa, ktoś się zamienia z kimś na rozum.
Trzeci utwór - "Paul Is Alive" jest wielki. Wspomnienie słodkiego dzieciństwa i gwiazd w zupie. I tego, że matka Matta zapewne wierzyła, że Paul (Mc Cartney) nie żyje - była przecież cała masa dowodów na to np. idący boso na okładce "Abbey Road"... Tymczasem Paul żyje i to jest piękne! Carpe diem! Refrenem "Nobody stays above / Out in the waves of love / Nobody stays above / Out in the waves of love / Inside the Jockey Club / I’m even with heaven" można by uratować wieloryby wypływające uparcie na wybrzeże.

W "Need a Friend" Matt wyrzuca z siebie: "I don't need your love", krzyczy "Heartbreaking, heartbreaking!" - i to może być przebój.
"Silent Ivy Hotel" zaczyna się jak jakaś koszmarna kołysanka... dalej jest miłość, miłość, hel w powietrzu, martini w basenie.
W "No Time to Crank the Sun" - moim numerze dwa - najpierw mamy dużo spokoju: pianino, wokal i mruczenie, by w refrenie otrzymać solidną dawkę patosu. Świetna realizacja, mistyczne chóry (jakieś luźne skojarzenie z pomysłami zespołu Red Box).
"It's a Game" - o smutku z powodu śmierci nijakiego Didi z zespołu Minuteman z Kalifornii (to odległe wspomnienie - Matt miał wtedy 14 lat).
"Sleeping Light" z cieplutkimi klawiszami, chórkami - tęskne powtarzane "Nie mogę być sam" - ma niepowtarzalny klimat (wolne skojarzenie: Morcheeba).
"Sad Case" - mocny, rockowy, klimatyczny (i znów coś przypomina, tak! The Afghan Whigs) - pięknie przechodzi w taneczne, genialne, zaledwie dwuminutowe "Happiness, Missouri" - w prawdziwe future disco! W obu są przyjemnie hałaśliwe sola gitary.
Zakończenie niespodziewanie rzewne - "Careless" z podniosłym chórem z syntezatora. Didi, czego chcesz ode mnie? Właśnie Didi, odpuść.

czwartek, 18 lutego 2016

Dobrze ustrzelone kadry, pękające arbuzy

Krystyna Dąbrowska "Czas i przesłona", Wydawnictwo Znak, Kraków 2014.

Że poezja nie musi nurzać nas w niepokoju - wiem, ale napisać wiersze afirmujące rzeczywistość jest dużo trudniej. Na każde potknięcie czyha nieznośna ckliwość. A Krystynie Dąbrowskiej - bez wątpienia - udaje pisać tak, że przy lekturze śpiewa się "jest pięknie", a zęby nie bolą od lukru.

Kto chce uznać to za wadę - niech uzna. Tu nie czeka nas przedzieranie się przez gąszcz znaczeń.
I jeśli nie lubisz zachwycać się światem - odłóż ten tomik, weź jakiś inny, z łatwością znajdziesz taki, który dostarczy ci niezbędną dawkę czerni, czadu, goryczy, czy na co tam czekasz...

Tytuł. Ważne są: czas i przesłona. Kto ma "cyfrówkę", nie będzie wiedział, o co chodzi. Pisanie poezji ma wiele z robienia zdjęć staromodnym aparatem Leica. Te wiersze to - bardzo często - dobrze ustrzelone kadry. Tomik rozpoczyna właśnie taki kadr: "staruszka wyjmuje kefir z siatki. / Nad nimi one." Dalej o ptakach: "Rudy i szary, cisza i dźwięk, ogień i popiół." Piękne frazy: "Posągowy jak bożek w ołtarzowej niszy / albo portret przodka w medalionie.", cymesiki.
Oto sztuka wyprowadzić wiersz ze zdań: "robimy postój", "patrzymy na ludzi", z przyglądania się temu, co inne i nie oburzaniu się na inny niż nasz system wartości, np. na "odkryte pępki, czujne celowniki".

Piękna jest metafora popsutej drabiny strażackiej ("Twarze"). Zdaje się gadać do mnie: ludzie są fascynujący, wielcy - porozmawiaj, spójrz w oczy, bądź blisko, wesprzyj.

"Gość z Leicą" to wiersz o mistrzu fotografii. Ha! Jakby opisywał mojego przyjaciela: "Ile wiedział o ludziach, / znać też po tym, jak pokazywał bezludzie: / drzewo na śniegu, pocięte, / które zachowało swój kształt, (...)" Jakby opisywał jego zdjęcia: "Bo co opowie lepiej koronację króla, niż binokle tyczkowatej damy, którą dwaj dżentelmeni wzięli za ramiona, by wyciągając szyję, mogła widzieć?"
Krzysztof, co prawda fotografuje Pentaxem, ale to może być o nim. Wszystko się zgadza: "Był nimi i był obok, wędrował, podpatrywał, cierpliwy, szybki, skromny i bezczelny. W lizbońskim kościele sfotografował spowiedź / tak, że słychać szept wyznawanej winy."

Dąbrowska pisze o wrażeniach z wycieczki do Gruzji, czy na szczyt Etny. Umie ze spostrzeżenia urobić godną frazę: np. gdy obserwuje gruzińskie powitanie: "Może powinniśmy tak się bóść / na powitanie naszych rogatych dusz."

Jest kilka erotyków (podobnie jak w nagrodzonych Nagrodą im.Wisławy Szymborskiej "Białych krzesłach"). Przykład: "Nie umiem mówić my, chyba że my / to myślnik miedzy ja i ty, który czasem przewodzi iskrę, a czasami / jest przeciąganiem liny."
Albo w wierszu "Łopian" o miłości Adama i Ewy, o pierwszym zwątpieniu, jak to w ziemskiej, nie rajskiej już miłości: "Kiedy oboje przestają w to wierzyć, / pojawia się gąszcz łopianów / z ich wspólnej górskiej ścieżki." Skojarzenie naprowadziło mnie na "Sklepy cynamonowe", bo łopian to u Schulza: "paroksyzm szaleństwa", to co rośnie "z dzikim impetem na wszystkich punktach, w dwójnasób, w trójnasób, w inny jakiś wyrodny czas, w nieznaną dymensję, w obłęd." No i wiersz urósł genialnie!

Zachwyt brzmieniem bębnów i widokiem tańczących, naiwna wiara, że wózek nędzarza - sprzedawcy krowiego łajna, daje mu pełnię szczęścia, pochwała niszowości ("Ten obraz nie nadaje się na kubek ani magnes") - to kolejne tematy.
Spodobała mi się szczególnie refleksja nad bezdusznym systemem, który konstruując pytania zabezpieczające hasło dostępu do konta, pyta nas o rzeczy tak intymne, że nie sposób wyłączyć uczucie ("Security questions").
A to króciutkie "Rozbudowa uniwersytetu" - cytuję w całości: "W nowym budynku wydziału biologii / parapety najeżone / szpikulcami przeciw ptakom." - czyż nie genialne?

"Po co ci to, przecież idziemy na śmierć" - pada w jednym z wierszy. Może służyć, też jako pytanie o taką poezję. Niech każdy sobie odpowie, czy potrzebne mu opisy czystej radości, ciepłego dnia, rozluźnionego pisma, pękających arbuzów, które odsłaniają rubinowy miąższ.

Lista zgłoszeń do Nagrody im. Wisławy Szymborskiej

Na stronie internetowej Nagrody im. Wisławy Szymborskiej ukazała się lista książek poetyckich zgłoszonych do nagrody.  Wśród uznanych nazwisk: Marcin Świetlicki z "Deltą Dietla", Łukasz Jarosz "Kardonia i Faber", Jerzy Jarniewicz "Woda na Marsie"... zresztą proszę zerknąć na listę w pdf. Wszystkich książek jest 209!
Zaskoczył mnie brak książki Ewy Lipskiej "Czytnik linii papilarnych" - książka wydała mi się nawet przesadnie "szymborska", z nieznanego mi powodu Wydawnictwo Literackie nie zgłosiło książki do konkursu.

niedziela, 31 stycznia 2016

Pamięć idąca z megafonem, intonująca pieśni

MACIEJ ROBERT "Księga meldunkowa", WBPiCAK POZNAŃ, 2014.

Na okładce puchowe kołdry w oknie typowej łódzkiej kamienicy. Zdają się mówić "Żyjemy tu, a jakże!". "Zła dzielnica" - tymi słowami zaczyna się tomik. Takie za górami za lasami... 

Oto niebajka. Pochylamy się nad wspomnieniami.   Błyski migawki: napis na kartce, piłka na ulicy, dziewczyna, która sika prosto na asfalt. I to, co mówi jej facet: "Udawaj, że nic nie widziałeś", jak aluzja do blokad w naszej głowie.

Potem autor podsuwa nam taką definicję: "światło wygasłych gwiazd dociera do nas spóźnione. / Martwe ciała wciąż świecą // i to się nazywa pamięć." Astronomiczny podtekst interesująco zapowiada wiersze wspomnieniowe.
I oto w "Atlasie nieba" podmiot liryczny wspomina dziadka, którego rozżarzony papieros kreślił tajne znaki, gdy obserwowali niebo, rozpoznawali gwiazdozbiory. Próżnię kosmosu zestawia z pustką piwnicy, w którą dziadek wsypywał węgiel. "Została smuga brudna na śniegu. Ogień, popiół." Specyficzna puenta: z takim "intensywnym smutkiem", aż zauważam, że na okładce książki nie ma nieba.
Dalej: "Elegia dla Natalii Robert" o demonach pamięci, których nie łatwo za pomocą pięciu rodzajów pędzli, listw i obramówek, obłaskawić. Kolejny: "Kreda" - pisany na wdechu poemat o wizycie w szpitalu, niezwykły także formalnie. Zaczęty od "I jeszcze ci nie mówiłem...", wizyjny: "śmierć przeleciała przez piętro, była w zapachu lizolu, w zapachu krochmalu i chloru".
Utwór tytułowy wyprowadzony jest z obserwacji, że Poczta Polska nie zauważa śmierci, śląc po wielokroć powtórne awiza. Przeżyte "Teraz popsuty zamek, puste przebiegi klucza." zmienia się w upoetyzowane: "wiatr chwali się żonglerką zwiniętych w kłębek zdań, wiatr wpycha pysk pod dywan". Są wersy zanurzone w oniryczność, w czułość np. "Remont" ("Bo przecież kiedyś wrócisz. Wrócisz // i położysz."), w nierealność ("Ararat"): "To się nie mieści / nawet w moim piśmie, te korytarze w bieli. (...) Jakby lecieli, płynęli."

Te przywołania sytuacji z dzieciństwa sprawiają wrażenie jakby pamięć była natrętem, akwizytorem puchowych kołder: po cóż nam bowiem powracające wspomnienia zaćmienia słońca oglądanego niegdyś w czasach szkolnych, zabaw pudełkiem od zapałek, okrutnej śmierci psa, śmierci królików? Te wiersze zdają się pytać, dlaczego mnie to spotkało, i jakie to ma dla mnie znaczenie, np. "Wizja lokalna" zestawia parszywe dzieciństwo z rekonstrukcją jakiejś zbrodni.

Najbardziej obrazowa jest "Stegna". Autor deprecjonuje tu siebie "aseptyczny bachor, plażowy wykrzyknik", kiedy przypomina sobie swoje wakacje sprzed lat - pomiędzy obozem koncentracyjnym, a beztroską zabawą szpadelkiem. Upał przenosi się na gorączkę ciała, prowadzi w malignę.
Duże wrażenie robi wiersz z aluzją do "Wysokich okien" Larkina - "Niskie okna", utkany ze zdań o podobnej konstrukcji, opowiadający o prześladowaniu mężczyzny zapewne chorego na bielactwo.
"Biały, biały, biały - krzyczeli śpiewnie, rzucając śnieżkami prosto w jego okno. Od zawsze biały - jeszcze od wojny, już od dzieciństwa. Od dzieci i od miasta biały."

Podobnie "Favorit", w którym wspomnienie randek z ogródkach działkowych zdaje się być szczególnie wstydliwe: "Żadna tam miłość, którą przyzywaliśmy." albo "Kim był tamten chłopiec(...)?" Świetna jest puenta, która sprawia, że wszystko w swój nawias bierze ironia.
"Zapomniałem wtedy o rowerze, / rzuconym w trawę. I teraz też // teraz też o nim nie pamiętam."
Tak samo jak w "Kierowniku planu", gdzie reżyser ustawia "martwych statystów".

"Życie jest najpierw nudą, potem trwogą" pisał wspomniany wyżej, jeden z ulubionych poetów Macieja Roberta - Philip Larkin. Dostrzegam w "Księdze meldunkowej" echa tej konstatacji. Zamiast "cudu niepamięci" - wszędzie "przekleństwo pamięci", pamięci idącej z megafonem, intonującej pieśni.

Książka kończy się wyjątkowym zdaniem: "Jestem bogatszy o to, czego mnie pozbawiono." Melduję, że jestem pod wrażeniem. 

poniedziałek, 25 stycznia 2016

W walce ze złem

NEIL YOUNG & PROMISE OF THE REAL - "MONSANTO YEARS", 2015.


Neil Young wiecznie młody! Ten siedemdziesięciolatek wciąż ma power i gniew w oczach. Chce walczyć, świecić się. Użył tradycyjnych środków: swojego charakterystycznego lekko zmęczonego głosu, rzężącej gitary. Perkusja wybija prosty rytm. To klasyczny rock, bez udziwnień. Takiego Neila pokochałem.
Płytę poświęcił walce z korporacją, która niszczy kalifornijską ziemię: Monsanto. Wypomina, że ich produkty np. środek chwastobójczy Roundup, są szkodliwe - rakotwórcze. Podstawiam sobie pod Monsanto - zło, i mogę dołączyć do dziadka Neila w walce w obronie natury.

Na początek - podniosła pieśń o tym, że to dobry dzień, by zrobić coś pożytecznego. 
W "Wolf Moon" mamy harmonijkę (ukłon w stronę pięknej płyty "Harvest Moon") i pean o falującym morzu i pływających rybach w oceanie.
Dalej Neil wkurza się, że ludzie nie pragną prawdy, tylko chcą piosenek o miłości, że są głusi na bolesne fakty, wolą gładkie zdania i ściemę. No proszę, jakbym o polityce miłości pewnej partii politycznej w Polsce słyszał. Także dlatego "People Want to Hear About Love" wpada w ucho i w serce.
W gniewnym "Big Box" śpiewa o zgniecionej demokracji, o tym, że wielki biznes jest nawet w powietrzu, którym oddychamy, wszędzie.
Gwizdany początek (krasnoludki od sierotki Marysi idą do lasu?) ma piosenka nr 5 z nazwą sieci sprzedającej kawę - Starbucks. "Chcę filiżankę kawy, ale nie chcę GMO." - śpiewa i porywa.
"Workin' Man" z początku smakuje jak piosenka Boba Dylana. Opowiada historię rolnika Vernona Bowmana, który walczył z Monsanto.
Rzewny, najsłabszy "Rules of Change" - przerzucam, bo zaraz po nim jest hymn "Monsanto Years" gdzie Neil Young czaruje przetwarzając proste akordy.
Na mnie to działa - podnosi ciśnienie, każe działać, pisać, wierzyć.

Przeczytaj też recenzję innej płyty Neila Younga "Psychedelic Pills"

środa, 16 grudnia 2015

Radosław Jurczak z Bierezinem

Na zdjęciu: Marcin Mokry, Marcin Tomczak, Radosław Jurczak, Maciej Robert i Wojciech Bonowicz


12 grudnia 2015: 9 godzin w Domu Literatury. Najpierw spotkanie z Marcinem Zegadło, autorem książki "Hermann Brunner i jego rzeźnia" i Edwardem Pasewiczem - autorem książki "Och, Mitochondria". Następnie wystąpili: Ben Borek, Sophie Collins, Nathan Hamilton, Agnes Lehoczky, Wojciech Bonowicz, Małgorzata Lebda, Elżbieta Wójcik-Leese, Adam Zdrodowski, a także "Seryjni Poeci": Wojciech Brzoska, Adam Kaczanowski, Bartłomiej Majzel, Marcin Orliński. 
Justyna Sobolewska przepytywała Michała Cichego, autora książki "Zawsze jest dzisiaj". Potem: Turniej Jednego Wiersza „O czekan Jacka Bierezina”, który wygrał Tomasz Bąk. Nagrodzono też: Dawida Koteję, Piotra Przybyłę, Radosława Jurczaka i Kacpra Płusę. Energetyczny, udany koncert dali Brzoska/Gawroński. Zaprezentowali się laureaci XX edycji Bierezina – Piotr Przybyła i Michał Pranke. Wreszcie rozstrzygnięto XXI OKP im. Jacka Bierezina. Zwycięzcą został: Radosław Jurczak z Łomianek. Nagrodę specjalną zaś otrzymał Marcin Tomczak z Ostrołęki. Nagrodę Publiczności zaś Marcin Mokry z Gliwic. Nominowani byli: Karol Ketzer, Kamil Kwieciński, Piotr Machul, Paweł Nowakowski i Ida Siechowicz.




Brzoska/Gawroński



piątek, 11 grudnia 2015

Patron pustych kartridży. Beżowe wideo, fikuśny halogen.

Piotr Przybyła „Apokalipsa. After party", Stowarzyszenie Pisarzy Polskich, Oddział w Łodzi, Dom Literatury w Łodzi, Łódź, 2015


"Poezja ocala mikroczip i macierzankę." - twierdzi Piotr Przybyła w jednym z wierszy. Drwiąco, ale to bardziej takie "wiesz, rozumiesz". 
Chociaż górnolotnej poezji, nadętej i pełnej patosu, te wiersze robią kuku. Poezję owiędle melancholijną - suchy krzak - poeta z Karpacza owija bawełną termoizolacyjną i naciąga na nią maskę Jasia Fasoli. Poezji, na której tyle osadu od szlugów i kaw, robi bolesne czyszczenie z odkamienianiem. Ze słów robi wzorki, wpada w bełkot perlisty, w głupawkę przedegzaminacyjną, groteskę i nicnaserio.
Czy to odreagowanie przez  dorysowywanie wąsów Mona Lisie? Krzyczenie "Mamo, ja wariat!"? Czy to zmęczenie formą? Czy można tak krzywym zwierciadłem zarządzić prostowanie krzywego świata? Czy to jakaś niezgoda na spętanie konwencją przez wtykanie piórek w sznurki na przegubach? Czy to metoda tkwiąca w szaleństwie jak nóż w brzuchu lub wystająca jak brzuch w nożu? Czy to wietrzenie zatęchłych formuł?

Zasłużony zwycięzca zeszłorocznego Konkursu im. Jacka Bierezina w Łodzi, swoje wiersze przedstawia z pamięci. Już ta forma ekspresji wyróżniała go spośród autorów. Ale i frazy są rozpoznawalne, niezwykłe, szalone, rozhulane. W pierwszej chwili zdają się być wygłupem. Ale to nie tak. Po wnikliwej lekturze te wiersze wydają się absolutnie przejmujące i mocne.

Przede wszystkim są na serio. To wiersze o utracie. To zagłuszenia bólu purnonsensem, chowanie się za grubą filcową zasłoną wariactwa, gadania. Radzenie sobie ze światem przez rozpylenie wokół niedorzeczności. Budowanie pięter absurdu, by oglądać z tej wysokości maleńki, śmieszny świat.

zaakceptowałem stratę i mogę opowiadać o niej anegdotki, co nie mają końca, / w których pustka zyskuje, ubrana pod mikroskopem w wydmę dostojną jak pantera”

Czy to są covery wiersza Justyny Bargielskiej, bo do takiej inspiracji zdaje się przyznawać mimochodem? Zapewne jest tu „bolesne lubienie świata” z „Dwóch fiatów” lub z „Obsoletek”. Ten rodzaj czarnego humoru. Autor zestawia modlitwy w imieniu nienarodzonych dzieci z wędzoną flądrą, smutek z gwiezdnym pyłem, śmierć z fioletowym nietoperzem.
Ileż w tym tomie strwożonych fraz: np.: „mój syn odchodzi ode mnie”, przez które zaraz przebiega tabun pędzących słów: „ale to nie jest wiersz o śmierci, tylko o ciecierzycy, która zostaje – i to jest piękne, to jest piękne jak plaża pełna kamieni, zielarki dotykające roszpunkę na monitorze LED (mimo kurzu);” albo „zdradź, jaka satelita, skoro bierzesz leki przeciw przytulaniu ręczników forte, a w reklamie zapewniano, że po tym normalnie się wraca do pustego domu (jak do siebie, pod plakat Kurta Cobaina).”
Ileż tu fraz, w których rozpacz nieustannie będzie wychodzić zza węgła: ta znana z książki Bargielskiej: „Yasne, yasne (…) Y yedli, y nasycili się”, czy „ Chcę teraz spędzić tysiąc lat sama ze swoją laleczką na dnie brudnej rzeki.”
U Przybyły znajdziemy sporo takich rozwiązań: „nucę love me tender, love me sweet, gdy tutaj otwiera się ziemia.”; „taka pociecha. bierzcie i jedźcie z tego wszyscy”; „moja wpadka. kamieniu, naprawdę nie obwiniaj się o to.”

Dla mnie kultową stała się fraza:  „i obiecuję: nigdy nie wypowiem już słowa abażur, powtarzać / za to będę w nieskończoność słowo bakłażan, a kto nada temu / sens, tego nazwę swoim ojcem, dziwnym i nieobecnym". Splecione w niej jest idealnie hiobowe cierpienie z groteskowym pięknem.

Takiego pomieszania surrealnych majaków i widoków otwartej rany jest tu dużo: „zapping to jedyne, co mam, wcześniej był ping pong”; i zostaję świętym, patronem pustych kartridży”; dookoła plażowanie martwych wielorybów”; "Giżycko jest dla everyone podobnie dziecięce firanki pokryte lękiem". Albo strzałów znienacka: „chciałbym, żebyś została moją córką, którą przeprowadziłbym przez świat gier komputerowych, kapryśną (tyci, tyci).”

A arsenał przybyłowych przedmiotów: abażur, bakłażan, fikuśny halogen, beżowe wideo? Zacząłem je wielbić. Słowa-fetysze, indiańskie totemy, wokół których odbywa się euforyczny taniec. Metaforze "budyń wtarty w niepamięć much" można byłoby założyć fanpage na Facebooku. Frazie: "Krokodyl Filip puszcza do niego ciekawskie oczko (na rosole, cyklopa)" zaś zapewne patronują literki WTF.

Ciekawa jest rola geografii w tej poezji. Ileż w tych wierszach jest tyle szpilek z Map Google'a! Nie spotkałem w żadnej książce tylu nazw geograficznych: New Jersey, Szczecin, Emaus, Wrocław, Opole, Katowice, Giżycko, Missisipi, Morze Bałtyckie, Radzyń Podlaski (dwukrotnie!), Hiroszima, Lublin, Oklahoma, Kielce, Bangladesz, woj.dolnośląskie, Stara Rawa, Księża Wola, San Paulo, Katowice, Nowa Huta, Laponia, Katowice, wreszcie fikcyjne wymarłe miasto Zwietrzałe Perfumy Górne... Jest jeszcze Dwór w Ożarowie na znaczku pocztowym. Jakbym słyszał internetowe zaklęcie „wpisujcie miasta!

„Apokalipsa. After party” składa się z 33 części zaczynających się od "i" - mamy więc dla przykładu: "i wyruszam, i jestem, i potrzebuję, i zostaje, i uciekam..." i 5 wierszy napisanych odrobinę inaczej. Polecam je wszystkim, którzy lubią ruszać brwiami, skrzywiać głowę. Dla tych, którzy poezję postrzegają jako gaj oliwny, czerwony dywan, dostojeństwo - ostrzegam, może to być nie do wytrzymania. Bo to jazda na deskorolce po poręczach i krawężnikach. W Radzyniu Podlaskim!