poniedziałek, 5 czerwca 2017

Kleszcz w Staszicu

25 maja miałem okazję czytać wiersze młodzieży z Zespołu Szkół Ponadgimnazjalnych nr 2 im. S.Staszica w Tomaszowie Maz.. To było bardzo przyjemne doświadczenie. Dziękuję za dociekliwe pytania i reakcję na wiersze np. "Do młodych 2.0" czy "Gadanie belfra". Takie spotkania są istotą rzeczy i motywacją.

Fot.: Krzysztof Wieczorek




wtorek, 30 maja 2017

Finaliści Nagrody Orfeusz 2017

29 maja jury VI edycji Nagrody im. K. I. Gałczyńskiego ORFEUSZ za najlepszy tom poetycki roku, w składzie: prof. Jarosław Ławski (przewodniczący), Janusz Drzewucki, dr Antoni Libera, dr Bronisław Maj, spośród dwudziestu nominowanych wcześniej do nagrody książek, wyłoniło finałową piątkę (kolejność alfabetyczna):
- Jerzy Kronhold, „Skok w dal", Wydawnictwo Literackie, Kraków 2017;
- Małgorzata Lebda, „Matecznik", Wojewódzka Biblioteka Publiczna i Centrum Animacji Kultury, Poznań 2017;
- Jarosław Mikołajewski, „Żebrak", Wydawnictwo Literackie, Kraków 2017;
- Dariusz Suska, „Ściszone nagle życie", Wydawnictwo Znak, Kraków 2017;
- Szymon Żuchowski, „Podział odcinka", Fundacja Zeszytów Literackich, Warszawa 2017.

czwartek, 25 maja 2017

Nominacje do Gdyni i Nike

Na Warszawskich Targach Książki ogłoszono nominacje do Nagrody Literackiej Gdynia i Literackiej Nagrody Nike.

W kategorii "Poezja" do Nagrody Literackiej Gdynia nominowano książki:
-Anny Adamowicz, „Wątpia”, Wydawnictwo Kwadratura - Łódzki Dom Kultury
-Cezarego Domarusa, „cargo, fracht”, Instytut Mikołowski, Mikołów
-Dawida Mateusza, „Stacja wieży ciśnień”, Wydawnictwo Biuro Literackie, Stronie Śląskie
-Michała Sobola, „Schrony”, Wydawnictwo Nisza, Warszawa
-Dariusza Suski, „Ściszone nagle życie”, Wydawnictwo Znak, Kraków
Tegorocznych laureatów nagrody poznamy 2 września.


Jury Nagrody Nike wśród książek wskazało 7 tomików: "Danke" Dominiki Dymińskiej (Krytyka Polityczna), "Mów" Sławomira Elsnera (Biuro Literackie), "Paraliż przysenny" Genowefy Jakubowskiej-Fijałkowskiej (Instytut Mikołowski), "Ucieczki" Urszuli Kozioł (Wydawnictwo Literackie), "Skok w dal" Jerzego Kronholda (Wydawnictwo Literackie), "Włos Bregueta" Jacka Podsiadły (WBPiCAK), "Nie dam siebie w żadnej postaci" Eugeniusza Tkaczyszyna-Dyckiego (Lokator).
Siedmiu finalistów nagrody poznamy na początku września na łamach "Gazety Wyborczej". Decyzję o laureacie jury podejmuje w dniu jej wręczenia, zawsze w pierwszą niedzielę października.

sobota, 13 maja 2017

Radosław Jurczak, Jacek Podsiadło i Andrzej Sosnowski z Silesiusami

Dziś we Wrocławiu przyznano nagrody Silesius. W kategorii Debiut nagrodzono Radosława Jurczaka, którego "Pamięć zewnętrzną" wydał Dom Literatury w Łodzi i Tłocznia Wydawnicza Ach Jo w Krakowie. Nagrodę główną zdobył Jacek Podsiadło za "Włos Bregueta" wydany w poznańskim WBPiCAK. Nagrodę w imieniu laureata (nieobecny z powodów rodzinnych) odebrał wydawca. Andrzej Sosnowski odebrał zaś, przyznanego wcześniej, Silesiusa za całokształt twórczości. Nagrody to odpowiednio: 20 tys, 50 tys. i 100 tysięcy.


piątek, 5 maja 2017

Abrakadabry, kierat i kurdybanek

ZYTA BĘTKOWSKA „Dwa chutory”, Mamiko, Nowa Ruda 2016.


Ponad 10 lat temu autorka wklejała swe wiersze na kultowym portalu Nieszuflada. Stopniowo jej wiersze nabierały własnego stylu i zyskiwały grono fanów. Pomysł, by je zebrać po latach i wydać – jak sama mówi – był kaprysem. Nie towarzyszyło temu gestowi żadne ciśnienie. Żaden redaktor nie dłubał we frazach. Aż tu nagle! Tomik został uznany za najlepszy na Festiwalu Poetyckim Złoty Środek Poezji przez zacnych jurorów profesora Śliwińskiego, Jakuba Kornhausera i Adama Wiedemanna.

Ten pokaźny zbiór wierszy (może jest ich o kilka za dużo) z życia wziętych, pokazuje jak poetycki język potrafi rozszczepić zwykłą szarość na feerię kolorów. Oto wiersze: o codziennych załamkach, wspominki niebogatego dzieciństwa, refleksje nad przemijaniem. Misz-masz tematyk: erotyki obok fraz o przemocy domowej, o tym, że życie daje w kość. Albo np. o dziadku, który musi się pogodzić ze śmiercią ukochanego konia. Albo o grze w kierki, o wędrowaniu z kijkami - nordic walking...

Językiem u wagi jest metaforyka. Sztuką opisać romans (klimat Stasiuka) w istocie opisując łąkę po drugiej stronie Sanu. Sztuką zrelacjonować pogrzeb w taki sposób: „na szarfach mdły podmuch / kołysze miłość wypisaną fikuśnie zwietrzałym markerem”, „trzeba się roić, posłusznie i prędko wybrzęczeć” (czuję tu jakąś pszczelą konotację z Sylvią Plath).

Wyróżnikiem tej poezji jest używanie słów „lepszego miotu” (niekiedy może i ich nadużywanie). W niektórych tekstach aż się prosi o przypisy. Czy po to, by ocalić archaizmy przed niepamięcią? Czyż nie brzmią one jak zaklęcia, jak abrakadabry? Smaczne jak rodzynki wetknięte w sernik: kantar, brewiona, kiełzno, dewajtis, wyczyniec, marioneta... Język gładzi świat! W wierszu „oikos” - rzecz o tym, że łemkowskie chaty stawały się oborami – mamy takie nagromadzenie niełatwych słów, że wiersz staje się tajemnicą, którą trzeba wygooglać, czytelnik staje się trochę archeologiem z pędzelkiem: chyża, alkierz, sąsieki, plewnik, caryny, czuchanie, porohy, sadyba, zahata, jabłoń eleusa, buk pankreator, kondakia, jojkać, Maryja Oranta. To jak przygoda!

Zyta swoją zwyczajną przestrzeń stroi w ciekawe konteksty: np. „W kałużach – mozaiki Eschera.” Tworzy zapamiętywalne frazy: „Jaki jest sens wyrzeźbić drzewo z kawałka drewna?”, „Czasem żeby odnaleźć trzeba się oszukać”, „Jak gąbka nasączona do granic rozpadu / przestaje wiedzieć, czy bardziej ona jest / w wodzie, czy raczej to woda jest w niej.

W jednym z wierszy linia na monitorze sprawdzającym akcję serca zaczyna przypominać to kreskówkę Balum-Balum „La Linea”, a zaraz plenia - pełznącą masę, złożoną z tysięcy maleńkich larw muchówki.

Są tu urocze wersy pełne czułości: „Szukaj nisko, przy ziemi dwóch rąk oplecionych / tak ciasno, że paznokcie sinieją i krwawią.” albo „A ja wtedy myślałam, / że to pasieka pachnie tobą, i wiatr tobą, i rondelek / w kredensie spiżarki”. Bardziej znaczącym wątkiem wydają się jednak opisy smutków i deprecjacja: „Nigdzie nie będę szczęśliwa, jeśli zabiorę tam siebie.” Jak załamka to na całego: „Niech tchnienie / ominie torfowe pecyny, niech oddech ugrzęźnie w bulgocącej mazi.

Ale zawsze jest niebanalnie! Weźmy taką frazę z wiersza „Guernica” opisującego śmierć: „Dłoń wędruje szlakami wystudzonych słów, / rzucanych po łacinie, lub jeszcze bardziej / martwym językiem.

Lubię „pomysły Zyty”, w których „rozbraja słowa”: „Przecież Inson to tylko taki park.”, „Kiedy wiara postrada marną jotę, słyszysz: wara, wara...”, lubię humor: „biobokobrody – ekopretekst na niesłuchanie mojej modlitwy”, albo te zaskakujące zbitki słów: „jojczy najprawdziwszy monochord”, „podszyty wiatrem kierat”, „brudna nadzieja, / że z nasion ostu wzejdzie kurdybanek.”
Piękny jest wiersz „if”, o ojcu i synu, którzy trzymają „kciuki w ustach pełnych wody”.

Przenikają się w tej książce rustykalna, biedna przeszłość z teraźniejszością, nakłada się pianie koguta na „koszmarny wav'e” współczesności. Kombinuję sobie, że fragment wiersza „ablucje”: „Cicho czekałam, by mocno nadąć chwilę / jak kolorowy odpustowy balon.” w jakiś sposób opisuje metodę poetycką autorki „Dwóch chutorów”. Oto wybrzusza się materia świata, unosi się, uwodzi, cieszy oko.

czwartek, 27 kwietnia 2017

Nominacje do Nagrody Orfeusz 2017

195 tomików poetyckich wydanych w Polsce w 2016 roku zgłoszono do 6. edycji Nagrody Poetyckiej im. K.I. Gałczyńskiego Orfeusz.
Na posiedzeniu, które odbyło się 27 kwietnia w Domu Literatury w Warszawie jury w składzie: Janusz Drzewucki, Antoni Libera, Bronisław Maj, prof. Jarosław Ławski (przewodniczący) nominowało dwadzieścia tomików, z których następnie wyłoni finałową piątkę oraz laureata Orfeusza Mazurskiego.
Lista nominowanych tomików w kolejności alfabetycznej:
  1.  Irit Amiel, Spóźniona, Wydawnictwo Austeria, Kraków
  2. Justyna Chłap-Nowakowa, W alfabetycznym nieporządku, Wydawnictwo Literackie, Warszawa
  3. Domoradzki Jakub, Wiersze, których nie lubi mój tata, Wydawnictwo Mamiko, Nowa Ruda
  4. Leszek Elektorowicz, Rąbek królestwa, Wydawnictwo Arcana, Kraków
  5. Zbigniew Jankowski, Wolne miejsce, Towarzystwo Przyjaciół Sopotu, Sopot
  6. Urszula Kozioł, Ucieczki, Wydawnictwo Literackie, Warszawa
  7. Jerzy Kronhold, Skok w dal, Wydawnictwo Literackie, Warszawa
  8. Małgorzata Lebda, Matecznik, WBPiCAK, Poznań
  9. Krzysztof Lisowski, Zamróz, WBPiCAK, Poznań
  10. Maciej Mazurek, Nadchodzi burza, Towarzystwo Przyjaciół Sopotu, Sopot
  11.  Urszula Michalak, Dzień za dniem, Związek Literatów Polskich oddz. w Lublinie, Lublin
  12. Jarosław Mikołajewski, Żebrak, Wydawnictwo Literackie, Warszawa
  13. Piotr Mitzner, Klerk w studni, tCHu, Warszawa
  14. Karolina Sałdecka, Psi blues, K. I. T. Stowarzyszenie Żywych Poetów, Brzeg
  15. Karol Samsel, Jonestown, Wydawnictwo Forma, Szczecin
  16. Dariusz Suska, Ściszone nagle życie, Znak, Kraków
  17. Janusz Szuber, Rynek 14/1, Wydawnictwo Literackie, Warszawa
  18. Adam Ziemianin, Zakamarki, Podkarpacki Instytut Książki i Marketingu, Rzeszów
  19. Szymon Żuchowski, Podział odcinka, Fundacja Zeszytów Literackich, Warszawa
  20. Waldemar Żyszkiewicz, Taki lajf. Tejk 7.0, Towarzystwo Przyjaciół Sopotu, Sopot

Do nagrody Orfeusza Mazurskiego nominowano tomiki
  1. Alicji Bykowskiej-Salczyńskiej, Cno, Stowarzyszenie Pisarzy Polskich oddział Olsztyn
  2. Teresy Radziewicz, Pełno światła, Wydawnictwo Prymat, Białostocka Kolekcja Filologiczna, Białystok

Gala przyznania Orfeuszy, w tym Orfeusza Mazurskiego odbędzie się 1 lipca na scenie plenerowej przy Muzeum K.I. Gałczyńskiego w Praniu.
Tradycyjnie nagrody ufundowało Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego, autorką statuetki Orfeusza jest Alina Kluza-Kaja. Ponieważ w tym roku organizację nagrody dofinansował Instytut Książki, na stronie internetowej nagrody oraz na Facebooku Muzeum K.I. Gałczyńskiego zamieszczone będą prezentacje filmowe wierszy nominowanych autorów, w reż. Olgi Czyżykiewicz (studio Tadam) z udziałem pięciu młodych aktorów: Katarzyny Dąbrowskiej, Michaliny Łabacz, Łukasza Borkowskiego, Józefa Pawłowskiego i Stefana Pawłowskiego. Pięć wideoklipów z wierszami finalistów wyemituje jeden z patronów medialnych nagrody – TVP Kultura.
Po raz pierwszy w tym roku w wyłonieniu swojego laureata wezmą udział czytelnicy poezji oddając swój głos na na jeden z 20. nominowanych tomików za pośrednictwem profilu muzeum na facebooku. Nagrodą czytelników będzie jesienne spotkanie autorskie laureata w muzeum w Praniu, transmitowane również przez internet.
Wybrane wiersze finalistów zostaną wydane w formie pocztówek poetyckich i zakładek książkowych.
Jak dotąd laureatami Nagrody Orfeusza zostali:
  • Krzysztof Karasek za tomik wierszy Wiatrołomy (2012)
  • Jan Polkowski za Głosy (2013)
  • Przemysław Dakowicz za Teorię wiersza polskiego (2014)
  • Janusz Szuber za Tym razem wyraźnie (2015)
  • Jarosław Marek Rymkiewicz za tomik Koniec lata w zdziczałym ogrodzie (2016).
W kategorii Orfeusz Mazurski nagrodę otrzymali dotąd:
  • Kazimierz Brakoniecki
  • Mariola Kruszewska
  • Katarzyna Citko
  • Erwin Kruk.
W roku 2015 jury wyjątkowo ustanowiło nagrodę Orfeusza Honorowego, który pośmiertnie przypadła Feliksowi Netzowi za tomik wierszy Krzyk sowy.
Organizatorem nagrody jest Muzeum K.I. Gałczyńskiego w Praniu a partnerami są dwumiesięcznik literacki Topos i Stowarzyszenie Leśniczówka Pranie. Honorowy patronat nad nagrodą Orfeusza sprawuje minister kultury i dziedzictwa narodowego, marszałek województwa warmińsko-mazurskiego i Pen Club Polska. Patronem medialnym jest Polskie Radio Olsztyn.

środa, 26 kwietnia 2017

Nominacje do Nagrody Szymborskiej 2017

Fundacja Wisławy Szymborskiej ogłosiła nominacje do 5. edycji Nagrody im. Wisławy Szymborskiej. Są to:

- Tomasz Bąk za tom „[beep] generation”,
-  Jerzy Kronhold za tom „Skok w dal,
-  Tomasz Różycki za tom „Litery”,
- Marcin Sendecki za tom „W” i
- Eugeniusz Tkaczyszyn-Dycki za tom „Nie dam ci siebie w żadnej postaci”.
 
W tym roku kapituła, w składzie: Andrej Chadanowicz (Białoruś), Bernhard Hartmann (Niemcy), prof. William Martin (USA), Abel Murcia Soriano (Hiszpania), prof. Marian Stala, Dorota Walczak-Delanois (Belgia), pod przewodnictwem Joanny Orskiej, zdecydowała się nie przyznać nagrody poecie zagranicznemu za tom przełożony na język polski. Do nagrody polskiej spłynęło ponad 200 książek, podczas gdy do nagrody międzynarodowej  – tylko 13. Ta dysproporcja sprawiła, że kapituła w 2017 roku nie przyzna nagrody międzynarodowej, natomiast od 2018 roku zmieni się regulamin tak, by dopuścić do konkursu większą ilość tytułów. Nazwisko laureata, który otrzyma 100 000 zł i statuetkę autorstwa Terenu Prywatnego, zostanie ogłoszone podczas uroczystej gali 10 czerwca w Krakowie, w czasie Festiwalu Miłosza.

Laudacje poszczególnych książek można znaleźć tutaj:
http://booklips.pl/newsy/ogloszono-nominowanych-do-5-edycji-nagrody-im-wislawy-szymborskiej/

wtorek, 25 kwietnia 2017

30 lat od debiutu Piotra Groblińskiego + Grochowiak w Teatrze Powszechnym

W niedzielę 23 kwietnia w Teatrze Powszechnym w Łodzi odbyło się trzecie spotkanie z cyklu "Sezon w pięknie" połączone z benefisem Piotra Groblińskiego, który obchodził 30 lat pracy artystycznej.

Na początek zobaczyliśmy aktorskie interpretacje wierszy Stanisława Grochowiaka (Piotr Lauks i Jakub Kotyński). Obejrzeliśmy film Jana Groblińskiego "Dochodzenie do siebie" opowiadający o jubilacie - łódzkim poecie Piotrze Groblińskim. Były oczywiście wiersze autora "Depilacji okolic serca", a nawet muzyka Jana Sebastiana Bacha. Byłem wśród zaproszonych gości do krótkiego występu.


 Anna Groblińska czyta wiersz Piotra
 Kacper Bartczak i jego pokrętne pytanie
 Jolanta Sowińska-Gogacz
 Piotr Grobliński i Krzysztof Kleszcz
 Piotr i Michał Kędzierski


 liczna widownia
Jakub Kościukiewicz wykonał suitę J.S.Bacha

poniedziałek, 24 kwietnia 2017

Recenzja "Pańskiego płaszcza" w "Inter" nr 2(12)



W czasopiśmie "INTER" ukazała się recenzja mojej książki "Pański płaszcz". Recenzent - Rafał Różewicz, twierdzi, że: "objawił się światu Kleszcz - szyderca, uczepiony skóry świata, wysysający z niego całą krew." Niech mu będzie. Oto całość wywodu:
https://issuu.com/pismo_inter/docs/inter_2017__nr_2_12_/50

czwartek, 20 kwietnia 2017

Poeta obchodzi - jubileusz 30-lecia pracy twórczej Piotra Groblińskiego

23 kwietnia 2017 godz. 16:00
Teatr Powszechny

Łódź, ul. Legionów 21
tel. 42-633-25-39 


Jubileusz poety Piotra Groblińskiego, połączony z trzecią odsłoną cyklu "Sezon w pięknie" - tym razem aktorzy Teatru Powszechnego czytać będą wiersze Stanisława Grochowiaka. Wstęp wolny.

Każde spotkanie z cyklu „Sezon w pięknie” poświęcone jest jednemu poecie współczesnemu oraz jednemu wielkiemu poecie z XIX lub XX wieku. Tym razem bohaterem spotkania będzie Stanisław Grochowiak - jego wiersze czytać będą aktorzy Teatru Powszechnego w Łodzi: Piotr Lauks i Jakub Kotyński. Współczesną poezję reprezentować będą wiersze pomysłodawcy cyklu - Piotra Groblińskiego, który prawie dokładnie 30 lat temu debiutował, publikując kilka wierszy w łódzkich Odgłosach. 

Program wieczoru będzie bardzo bogaty: na scenie wystąpi Jakub Kościukiewicz (wiolonczela), który zagra I suite wiolonczelową J. S. Bacha. Odbędzie się też projekcja filmu Jana Groblińskiego „Dochodzenie do siebie”. Na zakończenie usłyszymy wiersze pięciorga łódzkich poetów (m.in. Krzysztofa Kleszcza)  - gości zaproszonych przez jubilata.

 Stanisław Grochowiak (1934-1976) – wybitny poeta, dramatopisarz, publicysta, scenarzysta. Debiutował w 1956 roku zbiorem wierszy "Ballada rycerska" - był to, obok książek Herberta i Białoszewskiego, jeden z najważniejszych debiutów poetyckich odwilży październikowej. Znalazły się tam wiersze do dziś uznawane za jedne z najpopularniejszych utworów Grochowiaka, jak "Don Kiszot", "Święty Szymon Słupnik" czy też "Verlaine". Od początku ujawniły się, charakterystyczne dla całej twórczości, inspiracje - kultura francuska, motywy kultury barokowej i średniowiecznej. Widoczne były także elementy groteski i estetyki brzydoty, a także postawa buntu wobec rzeczywistości, wyrażona m.in. słowami "Powołał mnie Pan na bunt" z wiersza "Święty Szymon Słupnik". Grochowiaka uznaje się za reprezentanta nurtu turpistycznego, którego programowym wyrazem był wiersz „Płonąca żyrafa”. Grochowiak tworzył także liczne dramaty, realizowane na scenie, w radio i w TV, takie jak "Szachy", "Partita na instrument drewniany", "Król IV", "Chłopcy" i inne, publikowane w miesięczniku Dialog, a później zebrane w wyborach "Rzeczy na głosy" (1966), "Rzeczy na wersety i głosy" (1973), "Dialogi" (1976). Publikował także opowiadania w zbiorach "Plebania z magnoliami" (1956) i "Lamentnice" (1958) oraz powieści "Trismus" (1958) i "Karabiny" (1965). 

 Piotr Grobliński - poeta, dziennikarz, publicysta kulturalny. Urodzony w 1966 roku w Łodzi. Jako poeta i recenzent debiutował w 1987 roku w „Odgłosach”. Opublikował pięć tomików poetyckich: „Błękitne lustro aksjologii” (1990), „Filozoficzne aspekty tramwaju” (1995), „Zgodnie z regułą splotów” (1997), „Festiwale otwartych balkonów” (2005), „Inne sprawy dla reportera” (2012), a także zbiór felietonów „Depilacja okolic serca”. Pracuje w Łódzkim Domu Kultury jako redaktor wydawnictwa Kwadratura. Publikuje felietony, recenzje i reportaże, prowadzi blog na stronie sngkultura.pl. Jego zawodową specjalnością jest prowadzanie spotkań z ludźmi kultury. Od trzech miesięcy współtworzy w Teatrze Powszechnym poświęcony poezji cykl „Sezon w pięknie”.  

Jakub Kościukiewicz - od wielu lat z pasją zajmuje się historycznym wykonawstwem muzyki baroku. Jako kameralista, solista i muzyk orkiestrowy występował i nagrywał z wieloma zagranicznymi i większością polskich zespołów grających na instrumentach historycznych. Występował m.in. w Niemczech, Belgii, Szwajcarii, Francji, Holandii, Hiszpanii, Słowenii, Chorwacji, Czechach, Rosji, Wielkiej Brytanii, na Ukrainie, Słowacji i w USA. Brał udział w nagraniach ponad 30 płyt. Obecnie współpracuje m.in. z Musicae Antique Collegiae Varsoviense, Wrocławską Orkiestrą Barokową, Polską Orkiestrą XVIII wieku oraz Royal Baroque Ensemble. Prowadzi klasy wiolonczeli barokowej, zespołów muzyki dawnej oraz orkiestrę barokową na AM im. G. i K. Bacewiczów w Łodzi oraz w ZPSM im F. Chopina w Warszawie.