sobota, 7 marca 2015

Ach, Biedronka




Biedronka ogłosiła konkurs literacki. Nagroda biebagatelna! - 100 tys. zł
Najciekawsze, że to konkurs dla amatorów. Wykluczeni są wszyscy, którzy kiedykolwiek cokolwiek opublikowali.
Szczegóły poniżej. Najpierw mój wiersz- komentarz:




Do Żubrówki - długopis i ryza,
by skoczyć na bungie w świat bajeru.
Lipa, omamy i blaga
są słodsze od chałwy i żelków.
Teraz kamera podwieszona do drona
opuszcza Biedronkę. Widać wielki pałac


widać wielki zegar. 
Za górami, za lasami - ściemnia się.
 




(za Onet.pl:)

Każdy, kto dotychczas pisał tylko do szuflady, ma szansę zdobyć aż 100 tys. zł. Taką możliwość daje mu Biedronka. Popularny dyskont uruchomił właśnie konkurs „Piórko 2015” na najlepszą książkę dla dzieci w wieku 4-10 lat. Takiej samej wysokości nagrodę otrzyma autor ilustracji do zwycięskiej pracy.

Konkurs „Piórko 2015” ruszył 5 marca, a autorzy-amatorzy mają czas do 21 kwietnia na przesłanie swojej twórczości. Mogą to być nawet trzy różne prace. Książka może liczyć do 60 tys. znaków, czyli maksymalnie 33 strony maszynopisu. Praca nie może być krótsza niż 20 tys. znaków, czyli ok. 11 stron. Utwór może być napisany prozą lub wierszem i powinien stanowić zamkniętą, spójną całość.

Konkurs składa się z dwóch etapów. W pierwszym wyłoniony zostanie najlepszy tekst książki. Ogłoszenie wyników nastąpi 11 czerwca. Tego samego dnia ruszy drugi etap – na ilustrację zwycięskiej pracy. Potrwa do 6 sierpnia. Wyniki tego etapu zostaną ogłoszone 2 września. Gotowa książka w nakładzie 50 tys. egzemplarzy trafi do sklepów 30 listopada, na kilka dni przed dniem św. Mikołaja. Będzie dostępna w 2600 sklepach Biedronki w całym kraju. Co ciekawe, konkurs został objęty honorowym patronatem Rzecznika Praw Dziecka.

Oceną tekstów, a następnie ilustracji zajmie się jury, w skład którego wchodzą znani dziennikarze, autorzy książek i ilustratorzy, w tym m.in. Jarosław Gugała, Renata Piątkowska i Bohdan Butenko.

Pierwowzorem akcji „Piórko 2015” jest Pingo Doce Children’s Literature Award -  konkurs, który został zrealizowany przez Grupę Jeronimo Martins w Portugalii. Cieszył się bardzo dużą popularnością. Wówczas do konkursu zostało zgłoszonych 1500 tekstów i 400 ilustracji.

Jak twierdzą organizatorzy polskiej edycji konkursu, czyli Jeronimo Martins Polska S.A, projekt „Piórko 2015" zrodził się w odpowiedzi na postępujący spadek czytelnictwa oraz malejące zainteresowanie książkami wśród najmłodszych odbiorców.

- Dzięki skali działalności sieci Biedronka mamy możliwość dotarcia z ważnymi społecznie ideami do dużego grona konsumentów. Korzystając z tego, chcemy odpowiedzieć na jeden z ważnych deficytów społecznych, jakim jest niski poziom czytelnictwa. Przyświecającym nam celem jest chęć zaszczepienia bądź rozwinięcia miłości do czytania wśród klientów, w tym także tych najmłodszych. Wiek od 4 do 10 lat jest szczególnym okresem, kiedy dzieci uczą się czytać i to wówczas najlepiej jest wykształcić nawyk sięgania po książkę – informuje nas biuro prasowe Jeronimo Martins Polska S.A.

W konkursie mogą wziąć udział osoby pełnoletnie, zamieszkałe na terytorium Rzeczpospolitej Polskiej, których prace literackie lub graficzne nigdy wcześniej nie były publikowane w drukach lub wydawnictwach oznaczonych numerami ISBN lub ISSN. Oznacza to, że w konkursie nie mogą wziąć udziału pracownicy naukowi, autorzy artykułów i książek, a nawet studenci, których prace dyplomowe zostały opublikowane jako artykuły. Każdy uczestnik może zgłosić prace w jednej lub w obu kategoriach.

Wysoka nagroda ma zachęcić amatorów do uczestnictwa w konkursie. Do tej pory nikt w Polsce nie zaproponował autorom książki dla dzieci takiej wysokiej gratyfikacji. Dla przypomnienia – nagroda polskiej sekcji IBBY w kategorii książka dziecięca wynosi 20 tys. zł. Dlaczego więc organizator konkursu „Piórko 2015” zdecydował się na tak wysoki bonus?

-  Pisanie dla dzieci jest wyzwaniem, którego nie ceni się tak bardzo jak tworzenia dla dorosłych. Wysoką nagrodą chcemy nie tylko podkreślić rangę konkursu, ale także nadać odpowiednią wagę literaturze dziecięcej. Wysokość nagród przewidzianych dla zwycięzców obu kategorii konkursowych ma również zachęcić utalentowanych twórców do wzięcia w nim udziału oraz wspomóc ich w dalszym rozwoju talentu - podkreśla Jeronimo Martins Polska S.A.

Projekt „Piórko 2015” ma na celu stworzenie najlepszej książki dla dzieci - która trafi do polskich domów. Czy w następnych latach Biedronka ogłosi podobne konkursy? Jak zapewnia organizator – wszystko zależy od tegorocznego zainteresowania projektem.


Brak komentarzy:

Prześlij komentarz