wtorek, 2 kwietnia 2013

Nowa książka Kwadratury - "Cztery litery: zima" Macieja Kowalewskiego

25. książka poetycka wydawnictwa Kwadratura to debiut Macieja Kowalewskiego, poety pochodzącego ze Szczecina. Tomik "Cztery litery: zima" zilustrowała Natalia Hołub. 
Spotkanie promocyjne odbędzie się 19 kwietnia o 18.00 w Łódzkim Domu Kultury, ul. Traugutta 18;

Pozwolę sobie na żart: ta przedłużająca się zima, to chyba akcja promocyjna wydawnictwa. Zatem do 19. nie ma szans na pracę w ogrodzie ;-/


wtorek, 26 marca 2013

Reymont.pl: łódzkie książki roku 2012


 
Łódzki portal internetowy Reymont.pl  podał subiektywne top ten najlepszych książek autorów z Łodzi i regionu wydanych w 2012r.  Na liście znalazło się 6 tomów poezji, dwie powieści, jeden album i jedna książka krytyczna. Kolejność alfabetyczna.


Justyna FRUZIŃSKA
Jest czarna (poezja)
Biblioteka „Arterii”

„Jest czarna” to trzeci tom poetycki Justyny Fruzińskiej. Trzeci i najlepszy z dotychczas opublikowanych, co daje ogromne nadzieje na przyszłą twórczość młodej łódzkiej autorki. „Jest czarna” – zapewnia autorka w tytule, wodząc czytelnika za nos. Nie wiadomo bowiem, czego się spodziewać – czy łagodnego chillu , gdy zapadamy się w miękką sofę, gra nieinwazyjna muzyka i właśnie podają nam małą czarną? Czy może tytułowa czerń jest bezdenną otchłanią zasysającą wszystko bez końca? Fruzińska nie daje jednoznacznej odpowiedzi, snuje raczej niedopowiedzenia, jak w wierszu „br k”, gdzie samemu musimy dopasować odpowiednią literę; interpretacja zależy od czytelnika, autorka jedynie podsuwa mu pewną matrycę. Wiersze Fruzińskiej nie są nigdy zamknięte, są zatem nieskończone. „Chciałabym ci powiedzieć, że już rozumiem twoje wiersze” – pisze Fruzińska. Czy możemy to samo powiedzieć o jej tekstach? Jedyny pewnik to słowa wzięte z zamykającego książkę wiersza „jest”: „she is black”. Fruzińska jest czarna.



 
Piotr GROBLIŃSKI
Inne sprawy dla reportera (poezja)
Wydawnictwo Jacek Kusiński

Piotr Grobliński wiersze publikuje rzadko, ale za to każda jego książka zasługuje na uwagę. Tak jest również z „Innymi sprawami dla reportera”, które otwiera wiersz tak wyśmienity, że powinien decyzją Ministra Edukacji zostać niezwłocznie wpisany do programu nauczania, aby wreszcie „skazani na ciężkie Norwidy” uczniowie mogli zrozumieć, że poezja bywa zrozumiała, celna, prosta, wciągająca. Jednym słowem – atrakcyjna. „Nasze życie obliczone jest na cztery psy” – informuje Grobliński i podobnych odkryć, tak przecież oczywistych, a zarazem jakże niebanalnych, serwuje czytelnikom więcej. Jest niczym rasowy reporter, który – jak zapowiada tytuł – swoją uwagę skupia na „innych sprawach”. Innych – czyli nie na papce masówki, a na chwilach, sytuacjach, przebłyskach, kiedy z magmy rzeczywistości wyłania się na mgnienie iluminacyjny konkret. Łódzki poeta znakomicie potrafi go dostrzec i podrasować kapitalnymi frazami.



 
Maciej JANIK, Jacek KUSIŃSKI, Mariusz Stępniewski, Zdzisław SZAMBELAN
Łódź na mapach 1793-1939 (wydawnictwo albumowe)
Wydawnictwo Jacek Kusiński

Nie ma co ukrywać – to droga książka. Ale nie może być inaczej – tak piękne wydanie (kredowy papier, reprodukcje map, zdjęcia lotnicze, twarda płócienna okładka) musi mieć swoją wartość. I ma – nie tylko tę mierzoną w PLN, ale też ogromną wartość merytoryczną, bibliofilską i emocjonalną. To lektura obowiązkowa dla każdego łodzianina zainteresowanego historią swojego miasta. „Łódź na mapach” to unikalna lekcja historii, unaoczniająca niesamowity rozwój Łodzi na przestrzeni zaledwie dwóch stuleci (tak, tak, to miasto kiedyś się rozwijało, i to jak!). A także pomost łączący przeszłość z teraźniejszością – przy wybranych mapach zamieszczono kalki z naniesionymi obecnymi ciągami komunikacyjnymi, ulicami i szlakami kolejowymi. Pomysłowa, potrzebna, piękna publikacja.


 
Jerzy JARNIEWICZ
Gościnność słowa. Szkice o przekładzie literackim (krytyka)
Znak

Jerzy Jarniewicz – poza działalnością poetycką, krytyczną i akademicką – jest również tłumaczem. I to takim tłumaczem, który praktykę (ma na swoim koncie tłumaczenia m.in. Jamesa Joyce’a, Philipa Rotha, Edmunda White’a. Johna Banville’a czy Raymonda Carvera) łączy z teorią. „Gościnność słowa” jest tego najlepszym przykładem – Jarniewicz przybliża czytelnikom zainteresowanym tematyką translatoryki problemy związane z przekładem literackim, głównie z języka angielskiego. Przy czym przekład omawiany jest przez autora dwojako – jako tłumaczenie z języka polskiego na obcy (na przykładzie „Trenów”, „Solaris”, „Ferdydurke” i„Trans-Atlantyku”) oraz z angielskiego na polski. „Gościnność słowa” to książka – jak zwykle u Jarniewicza – pełna erudycji i językowej swady.


 

Jerzy JARNIEWICZ
Na dzień dzisiejszy i chwilę obecną (poezja)
Biuro Literackie

Jarniewicz po raz drugi. Po raz drugi w roku 2012, bo jeśli liczyć książki poetyckie, to już po raz dwunasty. Jerzy Jarniewicz, debiutujący w roku 1984, jest już poniekąd klasykiem, ale klasykiem poszukującym, zadziwiającym młodzieńczą energią, świetnie wyczuwającym brzmienie rzeczywistości. W doskonały sposób pokazuje to jego najnowszy tom, który już w celowo pleonastycznym tytule oddaje zwichnięcie, gorączkowość i kolokwialność mowy potocznej. Jarniewicz w swojej poezji wprowadza czytelnika w świat pełen dynamizmu, zawieszony między popkulturą a polityką. Na rozpędzoną, wielkomiejską społeczność poeta patrzy „innym spojrzeniem”, skrywającym potrzebę wrażliwości i bliskości z drugim człowiekiem.


 
Krzysztof KLESZCZ
Przecieki z góry (poezja)
Kwadratura

Druga książka poetycka Krzysztofa Kleszcza „Przecieki z góry” jest z założenia akwatyczna. Od motta przez tytuły aż po zawartość wierszy – dużo tutaj motywów wody postrzeganej jako najpotężniejszy z żywiołów. W każdym z możliwych sensów – i rzeczywistym, i symbolicznym. Kleszcz, pozostając czujnym obserwatorem życia codziennego, nie ucieka wszak od szerszej perspektywy – doczesnej, metafizycznej – wsłuchując się w tytułowe przecieki z góry. To książka kunsztowna, świetnie skonstruowana, formalnie dopieszczona w każdym calu. I w każdym celu.


 
Michał MUROWANIECKI
Owoce noża (poezja)
Kwadratura

Michał Murowaniecki pomimo trzech książek na koncie i nagrody „Dżonki” im. Stachy Zawiszanki za debiutanckie „Punctum”, pozostaje wciąż autorem nie dość popularnym. A szkoda, ponieważ – o czym przekonuje najnowszy tom Murowanieckiego „Owoce noża” – poetyka tego autora, rozpięta między konfesyjnością a nie stroniącym od lingwistycznych akrobacji opisem, wydaje się być wyjątkowo przystępna. I całkiem klarowna – Murowaniecki, opisując egzystencję podmiotu jako łańcuch genetycznych powtórzeń, boleje nad pewnym dojmującym brakiem... Dodatkowy punkt należy się Murowanieckiemu za wydawniczy patriotyzm lokalny – każdą książkę wydał w łódzkim wydawnictwie (co więcej – każdą w innym!).


 
Tomasz PIĄTEK
Miasto Ł. (proza)
W.A.B.
Warszawianin z Łodzi wraca do rodzinnego miasta z kolejną powieścią. Zaskakującą. Nie tylko dlatego, że jest językowo zwichrowana oraz mocno autobiograficzna (wszak w Ł. można rozpoznać Łódź, T. to sam Tomasz Piątek, zaś H. to jego ówczesna partnerka), ale też dlatego, że autor zastosował w niej fabularną woltę. Pierwszą część powieści czyta się bowiem jak obyczajowe czytadło o partnerskiej harmonii, potem jednak Piątek serwuje czytelnikom nie lada thriller, zmieniając całość w posiadającą socjologiczne dno przypowieść o złu. Ale też o wykluczeniu i potrzebie aktywizacji. O polityce mieszkaniowej. O społecznych różnicach. O moralnych rozterkach. Zaskakująco wiele tematów jak na niepozorną objętościowo powieść. Rzecz warta uwagi.


 
Kacper PŁUSA
Ze skraju i ze światła (poezja)
Kwadratura
Młody pabianiczanin („o hippisowskich inklinacjach” – jak o sobie pisze) to jedyny w tym gronie debiutant. Zanim jednak doczekał się książkowej publikacji, dał się poznać w poetyckim środowisku biorąc z powodzeniem udział w licznych konkursach. „Ze skraju i ze światła” potwierdza jego poetycki dryg (co zauważyło m.in. jury nagrody im. K. Iłłakowiczówny, przyznając Płusie nagrodę za najlepszy debiut poetycki ubiegłego roku), a zarazem rozszerza autorskie pole zainteresowań autor. Obok imaginacyjnych wierszy „ze skraju” rzeczywistości, które zaliczyć można do nurtu „ośmielonej wyobraźni”, wierszy zawieszonych pomiędzy „tu” i „tam”, stających się swego rodzaju oniriadą, Płusa proponuje bowiem czytelnikom również prozę. Równie ciekawą, w jednak o wiele większym stopniu karmiącą się konkretem. Rośnie nam nowy literacki talent, o którym za wcześnie mówić, w jakim pójdzie kierunku.



Krzysztof SOWIŃSKI
Esplanada (proza)
Kwadratura
Zazdrościliśmy Gdańskowi Huellego i Chwina, a Warszawie Nowakowskiego, lecz nie mamy już prawa narzekać. Oto bowiem pojawiła się książka, jakiej nam brakowało - prawdziwa łódzka powieść! „Esplanada” Krzysztofa Sowińskiego, reżysera i scenarzysty, absolwenta Wydziału Prawa na UŁ i reżyserii w PWSFTviT, to bildungsroman osadzona w czasach wczesnego Gomułki. Sowiński wpisał łódzką historię z lat 1956-1962 w przygody grupki młodych chłopców. I co najważniejsze – uczynił to bez sentymentu i bez martyrologii. To lektura obowiązkowa dla każdego łodzianina, który z rozrzewnieniem wspomina takie nazwy jak kino Młoda Gwardia czy park Śledzia. A fakt, że książkę można czytać z planem miasta w ręku, tylko lekturę dodatkowo ubarwia.

Autorem zestawienia, który zamieścił Reymont.pl jest Maciej Robert.

poniedziałek, 25 marca 2013

Hip-hop i Bob. Felieton w Arteriach.


Nowe Arterie (nr 14) już w Empikach. Oto felieton mojego autorstwa z numeru zatytułowanego "Starość". 

STARY JUŻ JESTEM. HIP-HOP i BOB.


Stary już jestem. Nie rozumiem liczników YouTube'a. Młodzież słucha straaasznych rzeczy. Każdy młody jest Bogiem. Sepleniący hip-hop rządzi, gangsta!

najwazniejse w hip-hopie / zeby duzo bluzgów było / po drugie tez wazne / zeby było coś na jazde / a wiec o białym prosku / nieduzo tak po trosku / kiedy jest juz o blantach / moze byc o policjantach / ze niefajni są - nie lubie / i to tyle ha-i-pe ha-o-pe / weź w to prose uwies

A potem przeglądam tomiki. I poeci jakby w dresach pisali. Frazy za krótkie i banalne, apoetyckie wręcz. Albo za długie i niezrozumiałe. Poeci piszą wiersze o pisaniu wierszy. Poeci skupieni na sobie, w płaszczu, w płaczu. Są drzazgi. Jest ropa, wysięk. Są wielkie złoża ropy. Oczywiście nie ma miłości, nie ma i nigdy nie było.

Jest tylko klawiatura, drukarka i fajka.

Coś każe mi przerzucać gnój słów.

Pe-o-e-zet-jot-a: mandala, w którą nie chce dmuchnąć wiatr.

I jak teraz wpadnie komuś w oko moje ja?


Stary już jestem - złośliwy. Czasem wydaje mi się, że nisza, w którą wpadła poezja jest absolutnie zasłużona. Ale potem wyrywa mnie z tego przeświadczenia współczucie do tych wszystkich, którzy tracą czas na lekturę grubych tomów. Przecież poezja potrafi to streścić na 30 stronach! Wojciech Kuczok nazwał poezję operą, bo sztuczna i śmieszna. Przyjąłem jego słowa na klatę. Tyle, że „Gnój” wydał mi się dlatego dobry, bo jest upoetyzowaną prozą. Bez pierwiastka poezji, proza to tylko muzyka tła. Takie Radio Zet, w którym ciągle leci Baila Morena.

Stary już jestem i lubię rozumieć. A gdy sensom tylko śni się sens? Fajnie, gdy fraza dobrze się pnie, gdy jak bluszcz umie oplatać. Gorzej, gdy tyczki brak. I pięknie to splątane, tyle, że donikąd. Ech, na cholerę mi taki jazz, gdy gubi feeling, gdy trębacz goni w piętkę, gdy pianino jest pijane, gdy każdy wers sobie?

Stary już jestem i nie rozumiem siebie. Po co szukam wierszy, skoro wiem co w nich znajdę. Znajdę wulgarne czasowniki i wulgarne rzeczowniki. Znajdę to samo, co na szkolnych ławkach, kiblach w pubach. Znajdę dzieło (działo?) blackmetalowców, herosów odwagi, prawdziwych mieszaczy sacrum z profanum, Behemothów, którzy jedną ręką odwracają krzyże i drą Biblię.

Oto mój wiersz, wszystkie psy podnoszą tu nogi.
Most nad Sekwaną, stacja metra,
Darmowy kibel koło wieży Eiffla. 
Teraz się ścigamy, czyj smród większy.

Stary już jestem. Patrzę na młodych. Dzisiejsi młodzi to tzw. „szlachta”. Młódź wychowana na horrorach i grach, gdzie „szlachtowanie” jest jedynym środkiem wyrazu. „Level sam się nie zrobi”, codziennie trwa wybebeszanie flaków. Każdy wieczór kończy rzeź, teksańska masakra, żywe trupy, heavy metal, Sepultura i Slayer. 

Trudno w to uwierzyć, ale czasami owa młodzież się uczy. Uczy się do testów. Nowe pokolenie zakreślaczy. Mistrzowie wyboru A, B, C lub D. Tu nie ma miejsca na refleksję formułowania myśli. Jest jeden klucz odpowiedzi. Jest Kraftwerk i „We Are The Robots”. Liczy się czarny długopis i nie używanie korektora. Ach, ta świetlana przyszłość! „Wszystko jest na Zadane.pl”. „Czego nie ma w Wikipedii nie istnieje”, „wszystko załatwi szybkie łącze”. Jestem już stary.

Staremu do szczęścia potrzebne wygodne krzesło i jarzeniowe światło. Choć istnieje w gminie Kleszczów wielki stumetrowy dół, przecież jest też obok wielka hałda. Widzę poezję jako kilkanaście wielkich wiatraków na górze Kamieńsk. Pracujących dzień i noc.

I tak sobie oglądam te wiatraki, jadę na Katowice, a w głośnikach „When I’m Sixty-Four” Beatlesów. Pomyślałem, że gdy będę miał 64 lata, nic się nie zmieni – wciąż będę odkładał na ZUS. A potem włączyłem najnowszego Boba Dylana. Młodości, ty siedź cicho i się ucz.





 ---------------------------------------------------------------
Kwartalnik Artystyczno-Literacki „Arterie” nr 3(14)/2012 "Starość" już w sprzedaży!
Modlę się więc – bo dość mam słów
Modnych i wolę znów modły –
Bym się na starość wydawać mógł
Namiętny i niemądry.
                         William Butler Yeats (przeł. Stanisław Barańczak)

Skoro świat jeszcze tak nie stetryczał, by miał go wykończyć kalendarz Majów, czyńmy zadość starości, bo całkiem głośno doprasza się o prawo do życia! W starczym numerze „Arterii” stękają:

Krzysztof Siwczyk: Adam oddał mi tytuł za friko
Izabela Kawczyńska: Na zdjęciach nic się nie stanie nikomu
Roman Bromboszcz: W nieśmiertelności jest pewne znużenie
Anatol Gotfryd: Ja już prawie zapomniałem, że kiedyś byłem dentystą!
Sławomir Majewski: Grünewald? Ładnie się facet nazywa, jak grünspan
Leszek Engelking: Pound nie przypominał skruszonego grzesznika
Silvia Tomova: Moja dusza zmieniła się w proch przez twoje kartofle, Tamaro
Beata Śniecikowska: Czy debiutanci 55+ mogą tworzyć prawdziwą literaturę?
Piotr Grobliński: Piszę bardzo mało, a i tak z większości wierszy nie jestem zadowolony

W galerii: rysunki Krzysztofa Schodowskiego.

Oraz: wiersze finalistów XVIII Ogólnopolskiego Konkursu Poetyckiego im. Jacka Bierezina i VI Ogólnopolskiego Konkursu Poetyckiego im. Tadeusza Sułkowskiego.

Do pisma dołączone są: najnowszy tom wierszy Tomasza Jamrozińskiego, pt. "Mężczyźni są z Warsa" oraz debiutancki tom wierszy Grzegorza Jędrka pt. "Badland".

Cena - niezmiennie 13 zł.

„Arterie” można nabyć w dużych salonach sieci Empik w całym kraju, w Domu Literatury w Łodzi (ul. Roosevelta 17) i drogą internetową; szczegółowe informacje:
# drogą mailową:
– arterie.spp@gmail.com
– kontakt@dom-literatury.pl
# pod numerami telefonów:
– 42 636 68 38 i 42 636 06 19 (wydawca, Dom Literatury w Łodzi)
– 609 946 987 (redakcja, Rafał Gawin)

sobota, 16 marca 2013

Baczyński dla Rafała Krause

9 marca w Domu Literatury w Łodzi odbył się Finał XXII edycji Ogólnopolskiego Konkursu Poetyckiego o Nagrodę im. K.K. Baczyńskiego. Pierwszą nagrodę (1200 zł) otrzymał Rafał Krause (na zdjęciu), znany już z nagrody w grudniowym "Bierezinie".
Jury w składzie: Monika Kocot, Tomasz Cieślak, Tomasz Dalasiński, Marcin Orliński, Mariusz Partyka przyznało też: II Nagrodę (700 zł.) Kamilowi Nolbertowi.
Nagrodę Tetis (600 zł.) przyznano Grzegorzowi Smolińskiemu; zaś cztery równorzędne wyróżnienia po 250 zł.Urszuli Honek, Grzegorzowi Łączykowi, Czesławowi Markiewiczowi i Szymonowi Słomczyńskiemu

wtorek, 12 marca 2013

50 lat Kazika. Sto lat!

Gibanie się do świtu na koncercie Kultu - piękne wspomnienie z Juwenaliów na Lumumbowie. Kult z głośników uświetniał każdą imprezę w pokoju 107. Albo winyl "Tan" zakupiony w "Lady Peron" na jakiejś wycieczce szkolnej, potem szybki bieg po rozłączeniu się z grupą. "Muj Wydafca" grany z kasety samochodowej w dniu premiery. To piosenkę Kazika pt. "Dziewczyny" przerobiłem na "Pasztety", by zaśpiewać ją publicznie w klubie Olimp w jakimś dziwnym konkursie. Pamiętam: notowania listy przebojów w "Gazecie Młodych" - Kult na pierwszym: "Krew Boga", pamiętam na koloniach w Poroninie - radio grało "Do Ani", pamiętam, z deka żałosny, koncert z playbacku na festiwalu w Sopocie ("Wałęsa dawaj moje trzysta milionów") i śpiewanie do suszarki. Pamiętam, że poszedłem do kina na film, by usłyszeć w nim piosenkę Kultu "Co tam było? Człowiek! Może dostał? Może!". Piękno wyznania miłosnego: "Dla Ciebie o tym ja mówić chcę, długo i głośno"... albo absurdalne "Keszitsen kepet onmagarol". Genialne teksty ojca: "gablota mota na opony wstęgę szos". Kult w Piotrkowie. "Krzesło łaski" - genialna przeróbka Cave'a na festiwalu we Wrocku. Odkrycie kasety "Spokojnie" w kolekcji przyszłej żony.  Reklama w "Brumie": "Kazo nowa plitka i kaseton.". "Ostateczny krach systemu korporacji" kupiony w "Puchaczu" i dumnie niesiony przez całe miasto (Jezu! Jak żal, że już nie ma sklepu muzycznego w Tomaszowie!).

Znam na pamięć 90% płyt Kazika. Mój syn śpiewa "Piwko!" (lęgną się dziwolągi, lęgną się dziwolągi!), bardzo lubi płytę "Unplugged". Kult Kazika w moim domu? Nie inaczej. Sto lat panie Staszewski!

Zwycięstwo w TJW Kobieta



 "Jest lokalny konkurs, konkurs o pewnej już tradycji. Trzeba go wygrać." - Taką w skrócie motywacją się wykazałem. Turniej Jednego Wiersza uświetnił godzinnym spotkaniem autorskim Wojciech Kass. Swoimi wierszami z książki "41" i opowieściami z pewnością nadał sens poetyckim zmaganiom. Poezja to nie zabawa słowami, to coś znacznie bardziej poważniejszego - mówił. 

Oto mój zwycięski wiersz:

Erotyk Adama
Posiał dzięcielinę dla rumieńca. Za cały strój
miała makijaż. Ciągle mówiła, a on
kochał się w jej języku.

Liniował papier, używał dziurkacza, przystawiał
pieczątki. I znowu: malinki
na szyi żyrafy.

Jedli sól z paluszków, kładli na serwetkach
piętki z makową posypką. Powiedziała a
nową czcionką.

Aż gdy radio zapiało pobudkę, zawiązał
kokardkę ze sznurówek i poszedł w poniedziałek,
w grykę jak śnieg.

Cały we śnie, w którym słowo jak ciało
i ciało jak słowo. Cały w pieśni, z tytułem
do ostatniej księgi.

Postrzelony strzałą patrzy – trzynastozgłoskowo.
Pisze trafiony, chce powiedzieć b.
W każdym b jest jej brzuszek.
 ---------------------------
Werdykt konkursu:
I nagrodaKrzysztof Kleszcz za wiersz pt. „Erotyk Adama”

II nagrodaPaweł Reising za wiersz pt. „obrazki z Atlantydy”

III nagroda Aleksandra Fidziańska za wiersz pt, „*** (opętała)”

Wyróżnienia: Edward Przebieracz – za wiersz pt. „Erotyk” i Witold Stawski za wiersz pt. „*** (podniosłem łzy zawieszone…)"

środa, 6 marca 2013

Syreni śpiew, zen owcy, fale, fale

dEUS "Following Sea", 2012

Frytki, czekolada Lindt, sikający chłopiec, parlament europejski? Od kiedy włączyłem "Quatre Mains" - tamto znika, jest dEUS. Genialni Belgowie po raz pierwszy sięgnęli po język francuski. Nie rozumiem do końca przekazu, ale wystarczy mi fraza o ziewającej owcy i jej zen, albo o sercu, które "gra na cztery ręce refren, dobrze przećwiczony jazz". Wystarczy brzmienie francuskich słów. Wspomnienie genialnej płyty Noir Desire "Des Visages des Figures". Jest tu też coś z "Bullets" Archives, jakaś groza, dreszcz. Mało jest utworów, które można słuchać kilkanaście razy pod rząd, śpiewać pod nosem mantrę: "et le cour qui bat / comme un quatre mains on joue le refrain / y a pas d’embarras / tu m’en voudras pas". Piękne.
Potem jest już po angielsku. "Sirens" to drugi as - pieśń do zdjęcia z okładki. Syreni śpiew, kuszenie. Chce się wypłynąć, drży serce, a obietnice płoną...Wspaniała melodia. Znam tylko jednego wykonawcę, który potrafi podobnie - Justin Sullivan z New Model Army.
Trzeci utwór - to smutny zapis traumatycznych przeżyć kogoś, kto widział śmierć: wybuch bomby. Nie można się pozbyć obrazu tego, co potrafi zrobić podmuch powietrza. Powtarzane "What's that sound" otwiera ranę, która nie ma szans się zagoić.
Przyjemnie brzmi "Girls Keep Drinking" - mamy tu próby funkowania a la Red Hot Chili Peppers, ale wyżej stawiam wycieczkę w rejon zespołu Morcheeba - utwór "Nothings", snujący się jak leniwe popołudnie. No i jest tu  lakoniczny, poetycki, lekko absurdalny tekst: "marzenia marmuru", "telewizja na twojej skórze".
A potem majstersztyk. Utwór, który gdyby go użyto do reklamy szyberdachów, sam zauroczony za pomocą piłki do metalu podziurawiłbym dach swojego auta. Klimat najlepszej płyty zespołu Air, smyki, lekkość. Radość erotycznych wspomnień, "jesteśmy jak gin z tonikiem", "nie bądź zbyt nieśmiały, nie pozwól minąć dobrym chwilom", "kochanie podaj mi te lodowe gwiazdeczki do drinków"... Słodkie, piękne.
Potem znów funk'n' popowe "Crazy About You"- ale już bez tej urody, choć kontynuujące miły klimat.
Snujący się, szepczący jak fale "The Give Up Gene" oparty jest o historię statku Costa Concordia, który zaliczył mieliznę. To dobry kawałek - z dobrym refrenem, z ciekawymi brzmieniami.
Dziesiąty kawałek najlepiej przewinąć, by trafić na podniosły, oparty na rytmie perkusji, powoli się rozwijający "One Thing About Waves". Fale wyrzucają kamienie, muszle. Katharsis.


niedziela, 3 marca 2013

Zgłoszenia do Nagrody Orfeusz

Ogłoszono listę tomików, które będą kandydować do II edycji Nagrody Orfeusz im.K.I.Gałczyńskiego. Jury w składzie: Tomasz Burek - krytyk, historyk literatury, Krzysztof Kuczkowski - poeta, redaktor naczelny "Toposu", Ewa Lipska - poetka, Feliks Netz - poeta, prozaik, Jan Stolarczyk - przewodniczący jury, wydawca, recenzent, redaktor, Wojciech Kass - poeta, eseista, sekretarz nagrody, ma trudne zadanie, wybór spośród 183 książek. Na przełomie kwietnia i maja wybranych zostanie 20 nominacji, potem w czerwcu - 5 finalistów i wreszcie 28 czerwca -książka-laureatka.
W I Edycji nagrody zwyciężył tomik Krzysztofa Karaska "Wiatrołomy".
„Nagroda Poetycka im. Konstantego Ildefonsa Gałczyńskiego za najlepszy tom roku – ORFEUSZ” jest przyznawana za wybitne osiągnięcia współczesnej polskiej liryki – oryginalne, zachowujące bezpośredniość wyrazu, bezkompromisowe pod względem artystycznym. Nazwa i patron nagrody zakreślają obszar zjawisk poetyckich, które ORFEUSZ chce promować i rozwijać. Nagrodą główną jest statuetka i 20 tys. zł

Krzysztof Karasek na uroczystości wręczenia nagrody


 Lista tomików zgłoszonych do Nagrody Orfeusz:
A

    Dariusz Adamowski, Gub, trać, porzucaj, Wydawnictwo Mamiko, Nowa Ruda 2012.
    Janusz Andrzejczak, Łagodnia, Wydawnictwo ARCANA, Kraków 2012.
    Andrzej Angelard, Dotykanie słowa, Wydawnictwo Adam Marszałek, Toruń 2012.

B

    Izabela Baczewska, Iskrząc, Wydawnictwo Miniatura, Kraków 2012.
    Karol Bajorowicz, klepsydra i proliferacja, Górnośląskie Towarzystwo Literackie, Katowice 2012.
    Andrzej Ballo, Wierszem, Wydawnictwo Miniatura, Kraków 2012.
    Justyna Bargielska, Bach for my baby, Biuro Literackie, Wrocław 2012.
    Piotr Bednarski, Żywioł wszelki, Wydawnictwo Adam Marszałek, Toruń 2012.
    Dorota Betlewska-Gutowska, Róża Ksiąg i scenariusze, Wydawnictwo Magraf, Warszawa 2012.
    Emil Biela, Jestem błękitem, Oficyna wydawnicza "STON2", Kielce 2012.
    Maciej Bieszczad, Okolice Gerazy, Wydawnictwo Mamiko, Nowa Ruda 2012.
    Krzysztof Boczkowski, Na skraju świata, Wydawnictwo Adam Marszałek, Toruń 2012.
    Krystyna Bodnar-Miler, Żarki Letnisko w czterech porach roku, Firma Poligraficzno-Wydawnicza "WIKTOR", Żarki Letnisko 2012.
    Katarzyna Bolec, Plusk, Podkarpacki Instytut Książki i Marketingu, Rzeszów 2012.
    Krystyna Borkowska, Grawitacja, Zakład Poligraficzny "Rewera", Czeladź 2012.
    Kazimierz Brakoniecki, Chiazma, Biblioteka "Toposu", Sopot 2012.
    Mateusz Brucki, Wybrane, Fundacja OKO-LICE KULTURY, Zblewo 2012.
    Katarzyna Brzóska, Ukryte, Wydawnictwo Mamiko, Nowa Ruda 2012.
    Mikołaj Bogajewicz, Dolina Krzemionki, K.I.T. Stowarzyszenie Żywych Poetów, Galeria BCK, Brzeg 2012.

C

    Zbigniew Chojnowski, Bliźniego, swego, Biblioteka "Toposu", Sopot 2012.
    Anna Cieślukowska, Rodzeństwo, Wydawnictwo Mamiko, Nowa Ruda 2012.
    Jerzy Czarnota, Osobne drzewo, Wydawnictwo Adam Marszałek, Toruń 2012.
    Marek Czuku, Facet z szybą, Wydawnictwo FORMA, Szczecin, Bezrzecze 2012.

D

    Krystyna Dąbrowska, Białe krzesła, Wydawnictwo Wojewódzkiej Biblioteki Publicznej i Centrum Animacji Kultury, Poznań 2012.
    Cezary Domarus, Zwrotki, Wydawnictwo Wojewódzkiej Biblioteki Publicznej i Centrum Animacji Kultury, Poznań 2012.
    Barbara Teresa Dominiczak, Poezją most buduję, Akcydens Drukarnia, Szczecin 2012.
    Maria Duszka, Freienwill, Biblioteka "Toposu", Sopot 2012.
    Hanna Dikta, Stop-klatka, Zeszyty Poetyckie, Gniezno 2012.

E

    Jakub Ekier, Krajobraz ze wszystkimi, Wydawnictwo Wojewódzkiej Biblioteki Publicznej i Centrum Animacji Kultury, Poznań 2012.

F

    Barbara Felczak, Dwoistość natury, Warszawska Firma Wydawnicza, Warszawa 2012.
    Teresa Ferenc, Widok na życie, Biblioteka "Toposu", Sopot 2012.
    Katarzyna Fetlińska, Glossolalia, Biuro Literackie, Wrocław 2012.
    Julia Fiedorczuk, tuż-tuż, Biuro Literackie, Wrocław 2012.
    Arkadiusz Frania, Zacząć nic od początku, Wydawnictwo Nowy Świat, Warszawa 2012.
    Justyna Fruzińska, Jest czarna, Biblioteka Arterii, Łódź 2012.

G

    Barbara Gałczyńska, Maluję Las…, Wydawnictwo "Mirosław Basiewicz", Augustów 2012.
    Konrad Góra, Siła niższa, Fundacja na Rzecz Kultury i Edukacji im. Tymoteusza Karpowicza, Wrocław 2012.
    Weronika Górska, Rozsznurowywanie, Bytomskie Centrum Kultury, Bytom 2012.
    Zdzisława Górska, Wyprzedaż złudzeń, Śródmiejski Ośrodek Kultury, Kraków 2012.
    Jerzy Górzański, Festyn, Wydawnictwo Nowy Świat, Warszawa 2012.
    Jan P. Grabowski, Przez chwilę…, Wydawnictwo Bernardinum, Pelplin 2012.
    Piotr Grobliński, Inne sprawy dla reportera, Wydawnictwo Jacek Kusiński, Łódź 2012.
    Jerzy Grupiński, Kuszenie świętego Poetego, Biblioteka "Toposu", Sopot 2012.
    Barbara Gruszka-Zych, Szara jak wróbel, Biblioteka "Toposu", Sopot 2012.
    Magdalena Gałkowska, Toca, Zeszyty Poetyckie, Gniezno 2012.

H

    Danuta Hasiak, Przymierzalnia skrzydeł, Podkarpacki Instytut Książki i Marketingu, Rzeszów 2012.

I

    Izabela Iwańczuk, Perły wieczne, Wydawnictwo Mamiko, Nowa Ruda 2012.

J

    Zbigniew Jahnz, Klamra czasu, Akcydens Drukarnia, Szczecin 2012.
    Jarosław Jakubowski, Święta woda, Biblioteka "Toposu", Sopot 2012.
    Tomasz Jamroziński, Mężczyźni są z Warsa, Biblioteka Arterii, Łódź 2012.
    Barbara Janas-Dudek, Zakład pracy chronionej, Zaułek Wydawniczy Pomyłka, Szczecin 2012.
    Zygmunt Janusz, Szepty duszy, Pracownia Wydawnicza "ElSet", Olsztyn 2012.
    Jerzy Jarniewicz, Na dzień dzisiejszy i chwilę obecną, Biuro Literackie, Wrocław 2012.
    Łukasz Jarosz, Pełna krew, Wydawnictwo Znak, Kraków 2012.
    Rafał Jaworski, Głębia interpunkcji, Instytut Wydawniczy "Świadectwo", Bydgoszcz 2012.
    Krzysztof Andrzej Jeżewski, Płomień i noc/La flamme et la nuit, Wydawnictwo Adam Marszałek, Toruń 2012.
    Krzysztof Andrzej Jeżewski, Światłość u progu, Biblioteka "Toposu", Sopot 2012.
    Grzegorz Jędrek, Badland, Biblioteka Arterii, Łódź 2012.
    Witold Jędrzejczak, Pod abażurem nagich cieni, Wydawnictwo Oświatowe FOSZE, Rzeszów 2012.
    Stefan Jurkowski, Studnie Andersena, Wydawnictwo Adam Marszałek, Toruń 2012.

K

    Bożena Kamionka, Południowe impresje przyłapane w między-czasach, Warszawska Firma Wydawnicza, Warszawa 2012.
    Stanisław Kamykowski, Ś.P., Wrocław 2012.
    Andrzej Kanclerz, Półludzie, Stowarzyszenie Miłośników Ziemi Tarnogórskiej, Tarnowskie Góry 2012.
    Szczepan Karaś, Każdy dzień życia, Stowarzyszenie "W stronę sztuki", Lublin 2012.
    Marta Kijeńska, Lustrzane odbicia, Wydawnictwo Papierowy Motyl, Warszawa 2012.
    Beata Patrycja Klary, De-klaracje, Biblioteka "Toposu", Sopot 2012.
    Krzysztof Kleszcz, Przecieki z góry, Wydawnictwo Kwadratura, Łódź 2012.
    Barbara Klicka, same same, Instytut Mikołowski, Mikołów 2012.
    Janusz Piotr Kowalkowski, Zdążyć przed ciszą, Akcydens Drukarnia, Szczecin 2012.
    Kalina Kowalska, Światło, Wydawnictwo Beata Golacik, Lublin 2012.
    Eugeniusz Koźmiński, Narodziny wyspy, Instytut Wydawniczy "Świadectwo", Bydgoszcz 2012.
    Arkadiusz Kremza, Wiersze z wody i żelaza, Instytut Mikołowski, Mikołów 2012.
    Jerzy Kronhold, Epitafium dla Lucy, Zeszyty Literackie, Warszawa 2012.
    Zygmunt Krukowski, Rzeczy R, Biblioteka "Toposu", Sopot 2012.
    Janusz Krzymiński, W palcach wiatru, Wydawnictwo hogben, Szczecin 2012.
    Anna Karolina Kuk, Słuchaj Judi w co wierzy ciało, Wydawnictwo BUK, Białystok 2012.
    Urszula Kulbacka, Rdzenni mieszkańcy, Biblioteka Arterii, Łódź 2012.
    Danuta Agnieszka Kurczewicz, domy bez głów, Wydawnictwo TAWA Taurogiński Waldemar, Chełm 2012.
    Paweł Kuszczyński, Pora zdumienia, Wydawnictwo Adam Marszałek, Toruń 2012.
    Małgorzata Kwiecień, Niedokończona runda, Wydawnictwo Anagram, Warszawa 2012.

L

    Krzysztof J. Lesiński, Wszechobecny nieobecny we mnie, Wydawnictwo Mamiko, Nowa Ruda 2012.
    Jerzy Georg Lewestam, Atomy Emocji, Zakład Poligraficzny "Rewera", Czeladź 2012.
    Ewa Lipska, Droga pani Schubert…, Wydawnictwo Literackie, Kraków 2012.

Ł

    Krystyna Łukasik, Znowu prawda, Wydawnictwo Mamiko, Nowa Ruda 2012.
    Mieczysław A. Łyp, Panta rhei, RS Druk, Rzeszów 2012.
    Mieczysław A. Łyp, Witraż z Futomy, RS Druk, Rzeszów 2012.

M

    Marek Maj, Obrzeża i skraje, Wydawnictwo FORMA, Szczecin, Bezrzecze 2012.
    Karol Maliszewski, Ody odbite, Fundacja na Rzecz Kultury i Edukacji im. Tymoteusza Karpowicza, Wrocław 2012.
    Piotr Matywiecki, Widownia, Wydawnictwo Literackie, Kraków 2012.
    Jacek Mączka, tupot, świst, chrzęst, Wydawnictwo Mamiko, Nowa Ruda 2012.
    Adam Mekla, Zwierciadło Nieba, Wydawnictwo Poligraf, Brzezia Łąka 2012.
    Artur Mika, Belles lettres, Wydawnictwo Mamiko, Nowa Ruda 2012.
    Jarosław Mikołajewski, Na wdechu, Wydawnictwo Literackie, Kraków 2012.
    Monika Milewska, Płacz Komety, Wydawnictwo Nowy Świat, Warszawa 2012.
    Zbigniew Milewski, Zagrabki, Wydawnictwo Książkowe IBiS, Warszawa 2012.
    Michał Murowaniecki, Owoce noża, Wydawnictwo Kwadratura, Łódź 2012.
    Elżbieta Musiał, Na zdjęciu wciąż żyjemy, Wydawnictwo ASTRA, Łódź 2012.
    Małgorzata Barbara Mycio, To moje…, Bartoszyce 2012.
    Jarosław Moser, Wizja lokalna, K.I.T. Stowarzyszenie Żywych Poetów, Galeria BCK, Brzeg 2012.

N

    Ninette Nerval, Kalifornijski Supermarket, Wydawnictwo Mamiko, Nowa Ruda 2012.
    Andrzej Niewiadomski, Dzikie lilie, Wydawnictwo Wojewódzkiej Biblioteki Publicznej i Centrum Animacji Kultury, Poznań 2012.
    Krzysztof Niewrzęda, Popiół, Wydawnictwo FORMA, Szczecin, Bezrzecze 2012.
    Anna Nowaczyńska, Bezcennik, Wydawnictwo Anagram, Warszawa 2012.
    Ewa Elżbieta Nowakowska, Merton Linneusz Artaud, Wydawnictwo FORMA, Szczecin, Bezrzecze 2012.
    Klara Nowakowska, Ulica Słowiańska, Fundacja na Rzecz Kultury i Edukacji im. Tymoteusza Karpowicza, Wrocław 2012.
    Kazimierz Nowosielski, Okno od północy, Wydawnictwo Bernardinum, Pelplin 2012.

O

    Joanna Oparek, Czerwie, Wydawnictwo Wojewódzkiej Biblioteki Publicznej i Centrum Animacji Kultury, Poznań 2012.
    Eda Ostrowska, Echolalie, Wydawnictwo Episteme, Lublin 2012.
    Aleksandra Otocka, Wiersze z prozy życia, Zakład Poligraficzny "Rewera", Czeladź 2012.
    Wiesława Owczarek, Ze szkła, Częstochowskie Wydawnictwo Archidiecezjalne REGINA POLONIAE, Częstochowa 2012.

P

    Katarzyna Pacak, Przymilkły cicho trawy, Wydawnictwo ASTRA, Łódź 2012.
    Marek Pacukiewicz, Budowa autostrady, Wydawnictwo Mamiko, Nowa Ruda 2012.
    Halina Pałka, Słowem malowane, Drukarnia Usługowa "Gryf", Częstochowa 2012.
    Kamila Pawluś, Klaustrofobia na wynos, Wydawnictwo Wojewódzkiej Biblioteki Publicznej i Centrum Animacji Kultury, Poznań 2012.
    Jerzy Pecold, Padre, strzelba, różaniec i koń, Wydawnictwo Bernardinum, Pelplin 2012.
    Marek Petrykowski, Cytrynowo, Zakład Usług Poligraficznych, Krosno 2012.
    Piotr Piątek, Dyrygent Fal, Warszawska Firma Wydawnicza, Warszawa 2012.
    Tomasz Pietrzak, Rekordy, Wydawnictwo Mamiko, Nowa Ruda 2012.
    Anna Piliszewska, południe o barwie marengo, Wydawnictwo TAWA Taurogiński Waldemar, Chełm 2012.
    Marian Pilot, Adam Waga, Obol, Wydawnictwo Literackie, Kraków 2012
    Barbara Piórkowska, International, Oficyna Wydawnicza Tysiąclecia, Gdańsk 2012.
    Anna Piwkowska, Lustrzanka, Zeszyty Literackie, Warszawa 2012.
    Sylwia Piwowar, W polifonii ciszy, Wydawnictwo Anagram, Warszawa 2012.
    Jerzy Plutowicz, Miasto małe jak łza, Wydawnictwo Mamiko, Nowa Ruda 2012.
    Kacper Płusa, Ze skraju i ze światła, Wydawnictwo Kwadratura, Łódź 2012.
    Rafał Podraza, bilans. 1987-2012, Akcydens Drukarnia, Szczecin 2012.
    Jacek Podsiadło, Pod światło, BEZ Napiwku, Opole 2012.
    Jan Polkowski, Głosy, Biblioteka "Toposu", Sopot 2012.
    Małgorzata Południak, Czekając na Malinę, Zaułek Wydawniczy Pomyłka, Szczecin 2012.
    Aleksander Pordzik, Wnętrze szuflady, KOLGRAF Koloch Jan, Pietrowice Wielkie 2012.
    Bogdan Prejs, ce ha, Instytut Mikołowski, Mikołów 2012.

R

    Stanisław Raginiak, Niech niebo pochłonie, Wydawnictwo RAS, Grudziądz 2012.
    Stanisław Rapior, W cieniu przemian, czyli mówię – gdy…, Regionalne Stowarzyszenie Literacko-Artystyczne w Policach, Szczecin 2012.
    Józef Jacek Rojek, Elegie i poematy, Wydawnictwo Kowalski Pro-Media, Katowice 2012.
    Bianka Rolando, Podpłomyki, Wydawnictwo Wojewódzkiej Biblioteki Publicznej i Centrum Animacji Kultury, Poznań 2012.
    Frederick Rossakovsky-Lloyd, Diffido, Wydawnictwo ALBUS, Poznań 2012.
    Wojciech Roszkowski, Dworzec św. Łazarza, Teatr Mały, Tychy 2012.
    Tadeusz Różewicz, to i owo, Biuro Literackie, Wrocław 2012.
    Barbara Różycka, Zmiana, Miejski Ośrodek Kultury w Piastowie, Piastów 2012.
    Teresa Rudowicz, Podobno jest taka rzeka, Zaułek Wydawniczy Pomyłka, Szczecin 2012.
    Grzegorz Ryczywolski, Wiosenne porządki, Wydawnictwo Kwadratura, Łódź 2012.
    Janusz Radwański, Księga wyjścia awaryjnego, K.I.T. Stowarzyszenie Żywych Poetów, Galeria BCK, Brzeg 2012.

S

    Bartosz Sadulski, Post, Wydawnictwo Wojewódzkiej Biblioteki Publicznej i Centrum Animacji Kultury, Poznań 2012.
    Karol Samsel, Krzysztof Schodowski, AltissimumAbiectum, Zaułek Wydawniczy Pomyłka, Szczecin 2012.
    Antonina Sebesta, Skasowany krajobraz, Wydawnictwo Towarzystwa Słowaków w Polsce, Kraków 2012.
    Cezary Sikorski, Pięćdziesiąt cztery sonety, Zaułek Wydawniczy Pomyłka, Szczecin 2012.
    Krzysztof Siwczyk, Gody, Wydawnictwo Wojewódzkiej Biblioteki Publicznej i Centrum Animacji Kultury, Poznań 2012.
    Aleksandra Słowik, Sakwojaż Penelopy, Zaułek Wydawniczy Pomyłka, Szczecin 2012.
    Tomasz Sobieraj, Krawiec, Wydawnictwo Edition Sur Ner, Łódź 2012.
    Czesław Sobkowiak, Powieść ze snu, Wydawnictwo Aprint, Zielona Góra 2012.
    Kazimierz Sopuch, Ku Nieznanemu, Towarzystwo Przyjaciół Ostrołęki, Ostrołęka 2012.
    Andrzej Sosnowski, Sylwetki i cienie, Biuro Literackie, Wrocław 2012.
    Magdalena Sowińska, Krzyk światła, Akcydens Drukarnia, Szczecin 2012.
    Agnieszka Stabro, Kontury istnienia, Wydawnictwo Miniatura, Kraków 2012.
    Jadwiga Stróżykiewicz, Wielbłąd przemieszcza horyzont, Urząd Miejski w Barcinie, Barcin 2012.
    Jerzy Suchanek, Fe, Instytut Mikołowski, Mikołów 2012.
    Witold Sułek, Plantacja, Wydawnictwo Mamiko, Nowa Ruda 2012.
    Dariusz Suska, Duchy dni, Biuro Literackie, Wrocław 2012.
    Leon Leszek Szkutnik, Krótsze o całą wieczność. Drzwi Haiku, Wydawnictwo Nowy Świat, Warszawa 2012.
    Artur Szlosarek, Ołówek rzeźnika, Wydawnictwo Wojewódzkiej Biblioteki Publicznej i Centrum Animacji Kultury, Poznań 2012.
    Bogumiła Szrepfer, Ametysty, Zakład Poligraficzny "Rewera", Czeladź 2012.
    Dariusz Szymanowski, Drugi brzeg, Wojewódzka Biblioteka Publiczna, Olsztyn 2012.
    Barbara Sadzyńska, Płatki snu, Konograf, Warszawa 2012.

T

    Ryszard Turkiewicz, Jaskinia Werteba, Fundacja Literacka TIKKUN im. Małgosi Arkuszewskiej, Warszawa 2012.

W

    Ilona Witkowska, Splendida realta, Wydawnictwo Wojewódzkiej Biblioteki Publicznej i Centrum Animacji Kultury, Poznań 2012.
    Artur Wodarski, chrząszczenie, Wydawnictwo Miniatura, Kraków 2012.
    Grzegorz Wołoszyn, Poliptyk, Miejska Biblioteka Publiczna im. Cypriana K. Norwida w Świdnicy, Świdnica 2012.
    Maciej Woźniak, Biała skrzynka, Wydawnictwo Wojewódzkiej Biblioteki Publicznej i Centrum Animacji Kultury, Poznań 2012.
    Maciej Woźniak, Ulica Szczupacza. Wiślane pieśni o Płocku, fotografie Cezary Dzięcielski, Płocki Ośrodek Kultury i Sztuki, Płock 2012.
    Mateusz Wróbel, Ekshumacja, Drukat, Katowice 2012.
    Jolanta Wychowaniec, W objęciach wiatru, Wydawnictwo MAGIC, Będzin 2012.
    Jolanta Wychowaniec, W uczuć powodzi, Stowarzyszenie Twórców Kultury Zagłębia Dąbrowskiego, Będzin 2012.
    Jolanta Wychowaniec, Z płatkami róż i jaśminu, Stowarzyszenie Twórców Kultury Zagłębia Dąbrowskiego, Będzin 2012.
    Urszula Wysokińska, Wiersze nieprzypadkowe, Wydawnictwo NGA, Koszalin 2012.
    Filip Wyszyński, Skaleczenie chłopca, Biuro Literackie, Wrocław 2012.
    Krystyna Wojczyńska, Frotaż, Muzeum Miasta Ostrowa Wielkopolskiego, Ostrów Wielkopolski 2012.

Z

    Bohdan Zadura, Zmartwychwstanie ptaszka, Biuro Literackie, Wrocław 2012.
    Natalia Zalesińska, Połączenia, Galeria Literacka przy GSW BWA, Olkusz 2012.
    Jarosław Zalesiński, Wiersze ponowne, Wydawnictwo "Tytuł" Krystyna Chwin, Gdańsk 2012.
    Zofia Zarębianka, Tylko na chwilę, Wydawnictwo Homini, Kraków 2012.
    Patryk Zimny, Przejście, Wydawnictwo FORMA, Szczecin, Bezrzecze 2012.
    Agnieszka Złota, Studium filozofii upadku, Wydawnictwo Literackie "Li-TWA", Częstochowa 2012.

Ż

    Marek Żymła, Suma, Wydawnictwo FORMA, Szczecin, Bezrzecze 2012.


sobota, 2 marca 2013

Finał Baczyńskiego i promocja książek Mariusza Partyki i Moniki Brągiel

9 marca 2013 r. o 17.00 w Domu Literatury w Łodzi, ul. Roosevelta 17, odbędzie się finał XXII edycji Ogólnopolskiego Konkursu Poetyckiego o Nagrodę im. K.K. Baczyńskiego. Jury w składzie: Tomasz Cieślak, Tomasz Dalasiński, Monika Kocot, Marcin Orliński i Mariusz Partyka ogłosi wyniki Konkursu i zainicjuje dialog z laureatami.
Finałowi towarzyszyć będą dwa spotkania promocyjne: z Moniką Brągiel, promujące jej debiutancką książkę Kim się nie jest, oraz z Mariuszem Partyką (na zdjęciu) na temat tomu Eskapady. Tych, dla których metafory to nie tylko słowa, ale przede wszystkim obrazy, czeka też premierowy pokaz fotografii Mariusza Partyki zatytułowany Światło i cisza.
Prowadzenie: Monika Kocot i Julian Czurko.

Baczyński w kinie


15 marca na ekrany kin wejdzie film "Baczyński" w reżyserii Konrada Piwowarskiego.
Jak podano w materiałach promocyjnych: „Baczyński” to film poetycko-biograficzny, który wymyka się znanemu dotychczas podziałowi na gatunki, kanonowi postrzegania dzieł filmowych. Zagadkowy i wieloznaczny jak poezja i życie Krzysztofa Kamila Baczyńskiego. Każdy odbierze go po swojemu, zinterpretuje na własne potrzeby, będzie miał inne refleksje, odczucia. Z jednej strony to opowieść o poecie i jego postrzeganiu rzeczywistości, o potrzebie wystawiania się na śmiertelną próbę, by się spełnić i tworzyć. Z drugiej - o bezsensie wojny i sztuce, która jest ponadczasowa i nieśmiertelna. Podróż przez ostatnie lata życia wielkiego poety zamyka klamrą współczesne wydarzenie - slam poetycki zorganizowany w 2011 roku, w dziewięćdziesiątą rocznicę urodzin Baczyńskiego. Narrację filmu budują wiersze poety, relacje świadków wydarzeń sprzed lat, którzy znali go osobiście, oraz wypowiedzi młodych ludzi zafascynowanych jego twórczością.

„Baczyński” jest pierwszą filmową próbą odpowiedzi na pytania dotyczące Krzysztofa Kamila Baczyńskiego. Jakim był człowiekiem? Ile w jego życiu znaczyła miłość, wyobcowanie, wojna i okupacja? Co go inspirowało, pod wpływem jakich wydarzeń tworzył i dlaczego zginął tak młodo? Reżyser filmu, Kordian Piwowarski, poszukując klucza do motywacji tytułowego bohatera, znalazł człowieka nierozerwalnie związanego ze swoją twórczością. Postawa i decyzje Baczyńskiego były odzwierciedleniem tego, co pisał w wierszach, a sedno jego twórczości stanowiły lęki, pragnienia i wątpliwości, które nim targały. Poezja nadała sens jego życiu i śmierci, uwieczniła go jako legendę."

Interesująca może być też muzyka do filmu. Bardzo chciałbym, by miała poziom genialnej płyty z tekstami Gajcego.
Pierwsze wrażenie jest średnie. Do promocji wybrano piosenkę duetu Czesław Mozil / Mela Koteluk. Czesław Mozil za bardzo zniechęca mnie jako celebryta, by uwierzyć mu, gdy śpiewa tekst Baczyńskiego.

Możliwe, że to tylko bezpieczny produkt dla uczniów, którzy mają obejrzeć film, zamiast czytać jego poezję.
Może jednak będzie tak jak ze mną - po wysłuchaniu genialnych interpretacji Ewy Demarczyk, sięgnąłem po tomik wybitnego poety.