poniedziałek, 2 lutego 2009

Wołaj na cały głos

Autor: Krzysztof Kleszcz

Dziś ma premierę płyta Armii "Der Prozess". Dwa czadowe utwory zespół udostępnił na myspace.pl - to bezkompromisowe czady, do których zespół już zdążył przyzwyczaić swoich fanów na płycie "Ultima Thule".
Niemieckojęzyczny tytuł (poza oczywistą inspiracją Franzem Kafką) można odczytać jako ukłon w stronę krautrocka. Lider Armii przyznaje się do fascynacji zespołem Can (szczególnie płytą "Moster Movie" i długaśnym utworem "Yoo Doo Right" (puszczony z taśmy otwierał m.in. niedawny koncert Budzyńskiego w Łodzi).
CAN - "YOO DOO RIGHT"


Płyta jest koncept-albumem podobnie jak niegdyś "Triodante" (z 1994r.)- uważane przez wielu za opus magnum zespołu. Wtedy natchnieniem był Dante i jego "Boska komedia".

Jakie sa nowe utwory Armii? W "Złym poruczniku" Budzyński krzyczy "codziennie przeszywa mnie miecz/ nie mogę przestać krzyczeć" przywołując bohatera filmu granego przez Harveya Keitela, niczym z otchłani piekielnej wieszczy "nie ma ze mną nikogo / jestem sam". A dalej są przekrzykiwania w umyśle szaleńca, walka wewnętrzna "zabij / pomyśl".
Jakoś przypomniało mi to "Tren" z solowej płyty Tomasza Budzyńskiego "Luna", gdzie w drugiej i trzeciej zwrotce są wyznania kogoś rozczarowanego Bogiem, a zaraz później w refrenach mamy coś przeciwnego - olśnienie.

Drugi z udostępnionych utworów "Underground" może być hymnem fanów niczym "Niewidzialna armia" ("Wołaj na cały głos").
Jaka będzie nowa Armia? Póki co nie zawiodłem się na żadnej płycie i jestem, że tak powiem, bezkrytyczny. Spodziewam się, więc uczty dla uszu.

Póki co odsłuchując dla przypomnienia stare płyty - przywołuję ulubione frazy z płyt:

LEGENDA (1992)
Podobno budujesz / Swój mały dom / Pośrodku jałowej ziemi / Ty jesteś Tym / Bo nie chcesz nic / I nie zawahasz się

CZAS I BYT (1992) (słowa J.Czechowicz)
Otworzyły się oczy niebieskie / widzisz siebie - marynarza w Azji / a zarazem pięcioletniego chłopca / na warszawskim podwórku /na warszawskim podwórku / i siebie przed maturą w gimnazjum / namnożyło się tych postaci / namnożyło się tych postaci / i stoją ogromnym tłumem / a wszystko to ty a wszystko to ty

TRIODANTE (1994)
Ruiny morza rozbite o brzegi / Letnie napoje wyplute przez deszcze / Gasnące głosy po nocy na wietrze / A światło świeci w ciemności / Wołam w mroku

DUCH (1996)
Wesołe miasteczko / zdmuchnięte przez noc / klatki schodowe, trzecie niebo / niewysłowione Twoje Imię / na dnie, nieznośne pragnienie /(...) / W dalekim zakątku lata / ostatni przyjazny dom / ubogi duchem / kwadraty, trójkąty i linie

DROGA (1999)
Mój dom przy moście, moja ścieżka w dół / moja droga wąska, drzewo rozłożyste /chorągiew na wietrze, Księżyc wśród gwiazd / dobro jest dobre, piękno zbawi świat / /Wiatr jest szary / a Księżyc zielony / zło jest złe

Przejeżdżam tędy raz na rok i zasypiam w tym miejscu / niedotarty autobus wiezie mnie na drugi brzeg / jak okiem sięgnąć nie ma tu nic a jednak jest wszystko / przedziwne światło wie gdzie warto żyć

POCAŁUNEK MONGOLSKIEGO KSIĘCIA (2004)
Wieczorne ogniska / Jesień średniowiecza / Stracony weekend / Historia szaleństwa / Podobno maszerują armie / Goga i Magoga / Smutny czarny żagiel / Czarna łódź podwodna

ULTIMA THULE (2005)
Dzień jeszcze trwa i wszystko można / Twoich przedsionków słyszę migotanie / Niebieski młynek miele czarną chmurę / Światło za wodą ciągle się zapala / / dalej, dalej poza prawem

A z solowych płyt Tomasza Budzyńskiego:

TANIEC SZKIELETÓW (2002)
Dama wino i król, dupek żołędny i as / Nie chodźmy na ten film / Zawróćmy póki jest czas / Do kina nie ma co iść / zostańmy tu w karty grać / Niech Słońce zajdzie gdzie chce / Przegrajmy wszystko przed snem / by nie mieć przy sobie nic / Dwa zera, ofiary dwie


LUNA (2008)
Nie mamy szans, nie mamy żadnych szans. / Czy to nie jest piękne, czy to nie jest piękne? / Stań obok mnie, nie bój się teraz. /Podnieś swoją głowę, będę tam gdzie ty. / Umieraj, umieraj, już idź, aby żyć.


Zamówiłem płytę w fan.pl. Zobaczymy jak spisze się listonosz. W każdym razie na klatce schodowej będzie słychać waltornię.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz